Nieuws

Vakantiezomer kleurt kwartaalcijfers Air France-KLM iets minder rood

Door een zomer waarin veel reisrestricties werden opgeheven, kent Air-France KLM een enigszins gunstig derde kwartaal. Met een verlies van 192 miljoen euro is de schade veel minder groot dan een jaar geleden.

Dylan van Bekkum
Incheckbalies van KLM op Schiphol.  Beeld ANP
Incheckbalies van KLM op Schiphol.Beeld ANP

Het luchtvaarconcern draaide door reisversoepelingen en het Europese coronapaspoort een omzet van 4,6 miljard euro in de maanden juli, augustus en september. Dat is een omzetstijging van 81 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook in de zomer van 2020 golden enkele versoepelingen voor vakantiegangers, maar die gingen lang niet zo ver als die van deze zomer.

KLM-topman Pieter Elbers spreekt in een toelichting van een ‘forse verbetering’. Zonder belastingen en de te betalen rentes op noodkredieten, zou Air France-KLM zelfs de eerste operationele winst sinds de coronacrisis hebben geboekt. Volgens het luchtvaarconcern helpt het daarbij ook dat het bedrijf eerder bezuinigingen inzette. Zo ontsloeg de Frans-Nederlandse bedrijf duizenden werknemers.

Wel houdt Air France-KLM onder aan de streep een verlies van 192 miljoen euro over, maar dat is veel minder dan de 1,6 miljard euro verlies van hetzelfde kwartaal in 2020. Eerder liet Schiphol Group weten dat, ondanks een verlies van 158 miljoen euro in het eerste halfjaar, het herstel lijkt te zijn ingezet.

Noodkredieten

Air France-KLM ziet de toekomst rooskleurig tegemoet. Het feit dat de grenzen naar de VS op 8 november weer openen voor gevaccineerde Europeanen heeft voor veel ticketverkoop vluchten richting Amerika gezorgd. Air France-KLM zat het derde kwartaal op 66 procent van de capaciteit van 2019 en hoopt in de laatste maanden naar 70 tot 75 procent te groeien.

Elbers laat in een toelichting weten dat het voorlopig nog vooruit kan met de 3,4 miljard euro aan noodkredieten die het in huis haalde. Wel heeft KLM nog gesprekken lopen over extra staatssteun, Air France kreeg eerder dit jaar al 4 miljard euro steun van de Franse overheid. Air France-KLM heeft nog steeds een schuldenlast van 8 miljard euro. Eerder slaagde Nederland er niet in om Air France-KLM af te laten zien van de bonus van maximaal 2 miljoen euro voor topman Ben Smith.

Bij het presenteren van de kwartaalcijfers sprak de KLM tevens de wens uit om in 2050 CO2-neutraal te zijn en zich aan de klimaatdoelen van Parijs te houden. Daarvoor schakelt de maatschappij een externe organisatie in. KLM denkt de klimaatdoelen te kunnen halen met zuinige vliegtuigen en duurzame brandstoffen. Over het verbieden van korte vluchten in Europa, waar Greenpeace deze week voor pleitte, is Elbers sceptisch. ‘Voor sommige reizigers is dat misschien prima, maar voor een heel groot deel is het geen alternatief.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden