Vakantieclubs vaak dure grap

Malafide vakantieclubs maken in Nederland jaarlijks zo’n 165 duizend slachtoffers, die elk voor ruim 1.000 euro het schip ingaan. De Consumentenautoriteit start een campagne om reizigers te waarschuwen.

De gemiddelde schade van de gedupeerden, die niet of alleen met veel moeite onder hun contract uit kunnen, bedraagt 1.083 euro. De omvang van deze praktijken is voor de Consumentenautoriteit aanleiding een campagne te lanceren om reizigers te waarschuwen.

Grootste zwendel van Nederland

De Consumentenautoriteit – onderdeel van het ministerie van Economische Zaken – liet onderzoek doen naar oneerlijke handelspraktijken bij onder meer colportage, prijzenfestivals en vakantieclubs. Met een schade voor de samenleving van 183 miljoen euro per jaar blijken vakantieclubs de grootste misleidende handelspraktijk in Nederland. Vooral huishoudens die uit meerdere personen bestaan, zijn slachtoffer.

De werkwijze van clubs lijkt veel op die van time-share-organisaties: consumenten worden in hun vakantieland of in Nederland benaderd met bijvoorbeeld een (kras)lot. Ze winnen een prijs en krijgen bij het ophalen ervan een verkoopdemonstratie van een vakantieclub, waarna ze een contract krijgen voorgelegd.

Prijzig lidmaatschap

De aanbieding bestaat uit een vaak prijzig lidmaatschap dat toegang biedt tot een reserveringssysteem. Hierop kunnen ‘goedkope’ vakanties worden geboekt. ‘Je moet denken aan massabestemmingen als Torremolinos of de Canarische eilanden’, zegt Rita Buit van de Consumentenautoriteit. Achteraf blijkt vaak sprake van een kat in de zak. Andere clubs werken met een systeem waarin ‘vakantiepunten’ kunnen worden gekocht.

In de praktijk blijkt vaak dat het aantal te boeken reizen bij malafide vakantieclubs en de beschikbaarheid van accommodaties beperkt is, dat de prijzen hetzelfde of hoger zijn dan elders en dat de bijkomende kosten – naast het lidmaatschap van soms duizenden euro’s – onduidelijk blijven.

‘Er is wel Europese regelgeving rondom misleiding en agressieve verkoop, maar dat is vaak moeilijk aan te tonen omdat het contact meestal mondeling is verlopen’, aldus Buit. ‘De Europese wetgeving met betrekking tot timesharing daarentegen biedt extra bescherming voor de consument.’ Hierbij bestaat sinds enkele jaren een verplichte bedenktijd waarbinnen de ondertekenaar kan afzien van zijn deal.

Op vakantie in Scheveningen. (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden