Vakantie in 2020: tripje China boeken in het 'experience center'

AMSTERDAM - Wie over pakweg tien jaar een vakantie wil boeken, gaat niet langer naar een traditioneel reisbureau. In plaats daarvan bezoekt de reiziger van de toekomst een nabijgelegen travel experience center: een soort minivariant op de vakantiebeurs, waar hij reizen kan zien, horen, ruiken en proeven om zo zijn ideale vakantie samen te stellen.


Dit is althans het toekomstbeeld dat het economisch bureau van ING schetst in een maandag verschenen langetermijnvisie op de vakantiemarkt, op basis van gesprekken met een twintigtal personen uit die sector. In het rapport beschrijft het ING-bureau hoe het gedrag en de wensen van de Nederlandse reiziger er in 2020 uit zullen zien en welke rol reisbureaus en touroperators daarin kunnen spelen.


Een belangrijke ontwikkeling is dat vakantiegangers de komende acht jaar nauwelijks meer zullen uitgeven aan buitenlandse vakanties, als gevolg van de economische crisis. Waar de bestedingen aan buitenlandse vakanties tussen 2002 en 2010 met liefst 25 procent stegen, verwacht ING in 2020 een beperkte groei van 5 procent. Ook het aantal geboekte vakanties stijgt nauwelijks.


Toch boeken meer vakantiegangers op termijn een intercontinentale vakantie en is in 2020 niet langer Frankrijk maar China het populairste vakantieland voor toeristen wereldwijd.


De toekomstige reiziger zal nog meer dan nu zelfstandig zijn vakantie via internet zoeken en boeken. ING verwacht dat het aantal reisbureaus in 2020 is gehalveerd. Omdat consumenten via internet net zo makkelijk zelf hun reis kunnen boeken, zullen reisbureaus en touroperators in de komende jaren flink moeten investeren in het vernieuwen van hun bedrijfsmodel, willen ze niet overbodig worden.


Daarbij is het ontzorgen, inspireren en persoonlijk benaderen van de vakantieganger erg belangrijk. Dat kan via het genoemde experience center, maar ook via lokale, op internet actieve reisbureaus met een sterke klantenfocus en lokale bekendheid.


Minstens zo belangrijk is de flexibiliteit van een reisorganisatie, meent ING. Daarbij moet niet langer het aanbod, maar de wens van de klant centraal staan. En die klanten willen een divers aanbod, wat het aanbieden van standaardreizen meer en meer achterhaald maakt.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden