V-Power, tegen al uw Pura-verdriet

De V staat voor Victory, en dan gaat het over de vele overwinningen van autocoureur Michael Schumacher. V-Power is de nieuwe benzine die Shell vanaf half maart gaat verkopen....

V-Power gaat Shell Pura vervangen, een zwavelarme benzine die sinds 1999 aan de pomp te koop is. Zwavelarm staat voor twintig tot dertig milligram zwavel in een liter. Vier jaar geleden kon je daar als oliemaatschappij nog mee thuis komen, in andere benzines zat zo'n honderd milligram.

Maar sinds iets meer dan een jaar zit er in alle Euro 95 niet meer dan vijftig milligram zwavel. Puragebruikers moesten het afgelopen jaar vier cent per liter meer betalen dan die gewone Euro 95, zonder nauwelijks nog enige milieuwinst te boeken. Of het marktaandeel van Pura daardoor flink is gedaald? Shell wil er niets over zeggen.

Het bedrijf wil met de nieuwe benzine een extra milieuslag makenten opzichte van de concurrentie. In Nederland is de V-Power 'zwavelvrij'. Dat staat voor minder dan tien milligram zwavel per liter. Die norm stelt de Europese Commissie vanaf 2005 aan alle autobrandstoffen. Zwavelvrij geeft een beter werkende katalysator, die bovendien langer mee gaat. En dat levert lang schone uitlaatgassen op. Shell wil niet zeggen hoeveel beter.

Bij de aanduiding Power heeft Shell zich laten inspireren door het karakter van de benzine: 'De motor loopt er vlotter door en reageert directer op het gaspedaal.' Dankzij prestatieverhogende componenten. Maar waar Shell vier jaar geleden nog breeduit verhaalde over minder schadelijk benzeen, zwijgt de oliemaatschappij nu. 'Geen inhoudelijke mededelingen.'

V-Power is al in verschillende landen te koop, in elk land met een andere samenstelling. In Duitsland en Nederland is de benzine zwavelvrij, in Italiwavelarm, dus meer de Pura-variant.Ook het octaangetal varieert per land.

In Duitsland gaat het om een octaangetal van honderd. Octaangetal staat voor de mate van trekkracht. Op zo'n benzine kunnen ook zware Duitse auto's fel doortrekken op de snelweg.

Die claim van betere motorprestaties wordt overigens niet gestaafd door onderzoek van de Adac. De Duitse ANWB tankte vier snelle wagens Audi A3, BMW 316, Porsche Boxter en VW Golf 1.4 met V-Power en ook een keer met de door de fabrikant aanbevolen brandstof (met een octaangetal 95 of 98). De Adac-rijders ontdekten geen verschil, behalve in de literprijs.

De Nederlandse automobilist heeft niet zo'n behoefte aan motorkracht, en dus ligt het octaangetal van de V-Power hier lager. Shell wil niet zeggen hoeveel. 'De benzine is geschikt voor auto's die kunnen rijden op Euro 95, nagenoeg alle auto's dus.'

Of die andere samenstelling in verschillende landen niet verwarrend is voor automobilisten die door Europa rijden? Wel nee, vindt Shell. 'Op de tank hier staat Euro 95, en in Duitsland staat daar octaangetal 100. V-Power staat voor kwaliteit, dat is de gezamenlijke noemer.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden