V & D mag 'een structureel probleem' heten

De warenhuisketen V & D presteert nog steeds ondermaats. De winkels moeten in 2005/2006 bijdragen aan een postief resultaat. 'Een verliesgevende activiteit zullen we niet tot in lengte van jaren meenemen', zegt bestuursvoorzitter Ed Hamming van moederbedrijf Vendex KBB....

Van onze verslaggeefster Wil Thijssen

De broodnodige vernieuwing van V & D - een beter aanbod, scherpere prijzen en een mooiere presentatie - werpt na drie jaar nog steeds geen vruchten af. Een reclamecampagne op televisie sorteerde geen effect. De winkels kampen nog steeds met een oubollig imago.

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers van Vendex KBB suggereerde topman Hamming dinsdag dat het licht uitgaat bij V & D als de prestaties niet binnen drie jaar drastisch verbeteren. 'Je mag dit een structureel probleem noemen', zegt hij.

Hammings collega Jeroen Hunfeld stelt echter wel dat het vorig jaar ingezette 'revitaliseringsplan' op de rails staat. 'We hebben al bij enkele voornemens een vinkje kunnen zetten.' Welke dat zijn, wil hij nog niet toelichten.

Hamming maakte dinsdag tevens bekend dat Vendex KBB in zijn winkels geldautomaten gaat plaatsen, 'waarmee we centjes gaan verdienen'. Hoeveel automaten en wat de verwachte verdiensten zijn, durft hij evenwel niet te voorspellen. Wel 'dat het niet om tientallen miljoenen euro's gaat'.

Buiten de verdiensten wil Vendex het de consument makkelijker maken 'centjes uit de muur' te halen; met het verdwijnen van banken uit veel binnensteden is dat lastiger geworden, stelt Hamming. Volgens financieel directeur Marcel Smits durven veel mensen op straat bovendien geen 'flappen meer uit de muur te halen'. In de winkel zou pinnen veel veiliger zijn: 'pinnen is binnen' is Vendex' nieuwe motto, aldus Smits.

Het bedrijf wil zich 'op den duur' ook gaan bekwamen in andere financiële diensten, als het verstrekken van leningen, spaarmogelijkheden, kredietkaarten en verzekeringen. Plannen daarvoor zijn nog niet concreet.

Naast V & D lijdt ook de Bijenkorf aan teruglopende bezoekersaantallen. Dit is echter geen structureel probleem, maar een gevolg van de economische malaise, stelt het moederbedrijf.

Het bestuur durft, anders dan veel vakgenoten in de detailhandel, vooruitzichten te geven voor 2003 en 'die zijn somber'. Als de internationale politieke situatie normaliseert en het consumentenvertrouwen niet verder daalt, verwacht Vendex KBB dat de Hema, de doe-het-zelf-zaken (Praxis en het Belgische Brico) en de modewinkels (Claudia Sträter, M & S Mode, Hunkemöller en Scapino) gelijk of beter zullen presteren. Over deze ketens is het bestuur al 'zeer tevreden'. V & D en de Bijenkorf laten onder betere omstandigheden een resultaatsverbetering zien, verwacht het bedrijf. De cijfers van Consumentenelektronica (It's, Dixons, Dynabyte, Modern Electronics) zal echter gelijkblijven of licht dalen.

Vendex KBB boekt desalniettemin een forse winststijging (202 miljoen euro waar dat vorig jaar nog 13 miljoen was), maar dat heeft alles te maken met de verkoop van belwinkel Dixtone aan durfkapitalist CVC en de verzelfstandiging van America Today (kleding, schoenen, accessoires).

Ook opent Vendex KBB regelmatig winkels in het buitenland. In Duitsland worden drie Hema-winkels getest ('wat al informatie heeft opgeleverd voor onze Nederlandse winkels') en België kan dit jaar zeker vijf nieuwe Hema's tegemoet zien. Ook met de modewinkels van alle ketens wordt in het buitenland gepionierd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden