Nieuws

‘UWV verwijderde onwelgevallige passages uit klantendossiers’

Het UWV heeft in de klantendossiers van arbeidsongeschikten gerommeld. Dat meldt dagblad Trouw op basis van interne documenten in handen van de bond van verzekeringsartsen (Novag).

Ombudsman Reinier van Zutphen tijdens de eerste openbare verhoren van de Tijdelijke commissie Uitvoeringsorganisatie (TCU), die onderzoek doet naar het functioneren van uitvoeringsorganisaties.  Beeld ANP
Ombudsman Reinier van Zutphen tijdens de eerste openbare verhoren van de Tijdelijke commissie Uitvoeringsorganisatie (TCU), die onderzoek doet naar het functioneren van uitvoeringsorganisaties.Beeld ANP

De uitkeringsinstantie zou uit tweeduizend dossiers onwelgevallige passages hebben verwijderd. Daardoor zijn deze niet meer op te vragen door cliënten en dus ook niet meer te gebruiken in bezwaarzaken. Het gaat om de omstreden samenvattingen van herbeoordelingen van cliënten die tussen 2006 en 2010 arbeidsongeschikt waren geraakt.

In 2017 ontdekte de uitkeringsinstantie bij ‘het opschonen’ van de eigen administratie dat deze mensen nog op een definitief oordeel over hun uitkering wachtten. In een poging de dossiers weg te werken, kenden geneeskundestudenten hen in noodtempo en vrijwel zonder uitzondering een uitkering voor het leven toe (IVA). Dit zonder de verplichte beoordeling van een verzekeringsarts.

De ophef hierover was groot, waarop het UWV besloot de arbeidsongeschikten opnieuw te keuren. De ‘samenvattingen’, met daarop het gemotiveerde besluit om hen een IVA toe te kennen, werden volgens Trouw gebombardeerd tot ‘interne notities’. Daardoor kunnen cliënten deze niet meer opvragen uit het dossier.

Het UWV laat in een reactie weten dat het artikel in Trouw een ‘onjuiste voorstelling van zaken’ geeft. De samenvattingen hadden volgens de uitkeringsinstantie nooit in de dossiers terecht mogen komen. Daarom heeft ze deze ‘na juridisch advies’ verwijderd. ‘Dit was mede om te kunnen waarborgen dat de herbeoordelingen onbevooroordeeld zouden plaatsvinden’, aldus de uitvoeringsorganisatie. Voor cliënten die door de kwestie emotioneel, psychisch of financieel in een moeilijke situatie zijn beland, heeft UWV een ‘meldpunt herstelactie’ opgetuigd.

De publicatie komt op een ongelukkig moment voor het UWV: donderdagochtend presenteert de commissie uitvoeringsorganisaties de bevindingen van een onderzoek naar het verlies van de menselijke maat bij onder meer deze uitvoeringsinstantie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden