UvA-docenten: 'Onderwijs niet genoeg gewaardeerd'

De studenten die al ruim een week het Maagdenhuis bezetten, kregen gisteren bijval van hun docenten. Die hebben zich verenigd onder de naam Rethink UvA. Hoe hebben zij de cultuuromslag van de universiteit ervaren? En zijn er ook docenten die het niet eens zijn met de actievoerders? Een rondgang langs docenten van de UVA.

Studenten hangen een spandoek op in de centrale hal van het bezette Maagdenhuis in Amsterdam.Beeld anp

Erella Grassiani, docent op de afdeling Antropologie

'Nadat ik in 2009 promoveerde aan de VU was het erg moeilijk om een baan in het onderzoek te krijgen. De geldstromen die daar vroeger voor waren, zijn er niet meer. Nu moet het geld van buiten komen, van Europese fondsen en bedrijven. Dat is veel moeilijker.

'Sinds 2,5 jaar werk ik als docent bij de UvA. Tussen 2008 en 2014 heb ik alleen maar lesgegeven. Al die jaren heb ik nooit de gelegenheid gehad om aan mijn onderzoek te werken, ondanks pogingen om geld binnen te slepen. Ik houd van lesgeven, maar ook van onderzoek. Het evenwicht is weg. De verdeling van gelden is heel ongelijk.

'Onderzoekers die prestigefondsen aanschrijven, beurzen binnenhalen en publiceren in bladen - dat zijn de sterren. Daar wordt veel geld voor uitgetrokken. Hun posities worden opgevuld door junior docenten die op basis van tijdelijke contracten al het onderwijs op zich nemen. Die worden onderbetaald en moeten onder enorme druk werken.

'Onderwijs wordt niet genoeg gewaardeerd. De output wordt beloond, de input te weinig. Dat moet anders. Hoe? Daar moeten we nog over praten. Het idee is er, dat is heel belangrijk. Vanmiddag hebben we een vergadering met de FNV. Dan zullen we verder kijken wat er moet gebeuren.'

Erella GrassianiBeeld UvA

Eelke Heemskerk (37), politicoloog

'Ik vind het goed dat er nu een fundamentele discussie wordt gevoerd over de bedrijfsvoering van de UvA. Ik denk dat al mijn collega's het eens zijn met dat het beter moet en dat er perverse prikkels in het systeem zitten. De vraag is nu alleen: wat is de oplossing?

'Er zijn veel mensen die het wel goed hebben, die wel genoeg tijd en geld krijgen. Daar zit ik ook bij, maar ik zie ook dat het veel beter kan. Ik vind ook dat er meer inspraak moet komen, van zowel studenten als docenten. Het is echt niet zo dat alleen de have nots nu protesteren. De universiteit wordt nu heel erg top-down gemanaged, dat moet veel meer bottom-up.'

Eelke Heemskerk.Beeld UvA

Marlies Glasius, professor op de afdeling Politicologie

'Twee jaar geleden heb ik een Europese subsidie van 2,5 miljoen toegekend gekregen. Daardoor is er voor mij veel veranderd, op een manier die ik zelf verkeerd vind. Het College van Bestuur (CvB) wilde me eerst niet als hoogleraar hebben, terwijl de afdeling dat wel zag zitten. Toen ik die subsidie had binnengesleept, wilde het CvB me opeens dolgraag aanstellen als hoogleraar.

'Ik krijg tegenwoordig van allemaal clubjes nog meer subsidie toegeschoven. Dinsdag nog heb ik 3.000 euro gekregen van het centrum van Geesteswetenschappen om een seminar te organiseren. Die willen hun naam verbinden aan mij. Dit staat in schrijnend contrast met veel van mijn collega's, die alleen maar onderwijs kunnen geven. Natuurlijk, ik ben heel blij met al die subsidies, maar ik had liever gezien dat alle medewerkers 500.000 euro zouden krijgen in plaats van dat één iemand 2,5 miljoen krijgt. Daar haal je wetenschappelijk gezien meer uit.

'Wat ik ook nog wel kwijt wil, is mijn frustratie over de communicatie met het CvB over de huisvesting. Vorig jaar zijn we met de politicologieafdeling verhuisd van het Binnengasthuis, waar we het erg naar ons zin hadden, naar Roeterseiland. We hebben verschillende keren namens de afdeling onze zorgen geuit bij het CvB. Die liet in een brief weten dat de decaan daarover gaat. Terwijl: de echte besluitvorming ligt bij het CvB.

'Het bestuur is ook bepaalde beloftes niet nagekomen. Zo zouden vaste medewerkers een eigen kamer krijgen, maar de praktijk is dat we de kamers moeten delen. De verhuizing zou ook geld schelen, maar later bleek dat er per vierkante meter juist meer wordt betaald. Nog zoiets: we zouden 24 uur het gebouw in kunnen, maar ook dit blijkt niet het geval te zijn.'

Marlies Glasius.Beeld UvA

Meindert Fennema (69), emeritus hoogleraar

'Alles moet efficiënter. Talenstudies waar je met drie mensen twee studenten onderwijst, moet je afschaffen. Andere docenten hebben wel gewoon twintig studenten onder hun hoede. De universiteit is geen plaats om een taal te leren, daar heb je taleninstituten voor. Een taal leren heeft niets met wetenschap te maken.

'Je hebt de morele verplichting om binnen afzienbare tijd af te studeren en hard te werken. Je leeft op kosten van de samenleving. Als mensen niet willen werken, moet je niet op de universiteit zitten. Er zijn veel hangjongeren, laat ze daar tussen gaan zitten.

'Bij de actievoerders krijg ik het gevoel dat de teneur is: als je het niet met mij eens bent, ben je niet kritisch genoeg. Het hele discours doet in die zin neo-marxistisch aan. Heel onaangenaam. Ik ben voor meer democratisering, maar ik wil niet dat de meerderheid beslist.

'Of studenten dommer worden? Nee, totaal niet. Er zijn studenten die klagen over het lage niveau van organisatiekunde of andere Costa Brava-studies. Maar als jij een gewone discipline volgt als sociologie, politicologie of geschiedenis dan moet je hard werken en leer je meer dan vijftig jaar geleden.'

Lees het complete betoog van Fennema hier.

Meindert Fennema.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Geoffrey Underhill (56), professor op de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

'Het is natuurlijk slim om financieel te denken. Dat is in deze tijden, nu er veel bezuinigd wordt, belangrijk. Als er door rendementsdenken meer geld vrijkomt voor onderzoek en om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, dan is dat goed.

'Meindert Fennema heeft een punt als hij zegt dat er minder geld moet gaan naar het publieke management. Maar ik ben geen doctrineman, ik vind het te simplistisch om de nadruk op het rendementsdenken te leggen. Ik heb hierover een discussie binnen de eigen afdeling gehad. Daar kwam uit dat het heel prettig zou zijn als er meer transparantie is, als er meer overleg en discussie plaatsvindt. Over de huisvesting, maar ook over de dagelijkse praktijk.

'Medewerkers van de UvA zijn geen mensen met een psychische handicap, het zijn professionals die heel goed weten hoe ze hun baan goed kunnen uitvoeren. Daar hebben ze geen bestuur voor nodig. De werkdruk is enorm. Jonge mensen hier werken 65 á 75 uur per week. Vanuit de samenleving en overheid hoor je vaak dat er iets mis is met het onderwijs, maar het gaat juist erg goed. De kwaliteit ligt enorm hoog.'

Geoffrey Underhill.Beeld UvA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden