Utrecht wil brommers en scooters uit centrum verbannen

Utrecht wil over vier jaar alle niet-elektrische brommers en scooters uit het centrum verbannen, als de gemeenteraad haar daarin steunt.

Beeld epa

Het stadsbestuur gaat hiertoe op verzoek van de raadsfracties van D66 en GroenLinks onderzoeken of het mogelijk is om met kentekenscanners de vuile van de schone tweewielers te onderscheiden. Ook bekijkt het college van burgemeester en wethouders of inwoners niet te veel worden gedupeerd met het instellen van milieuzone voor gemotoriseerde tweewielers.

Utrecht was dit jaar de eerste gemeente die, om de luchtkwaliteit te verbeteren, een milieuzone instelde voor oude dieselauto's; Rotterdam volgt komend jaar. Nu heeft Utrecht de primeur met het plan om in hetzelfde centrumgebied vanaf 2020 ook de niet-elektrische brommers en scooters te gaan weren. Vooral in de grote steden groeit de ergernis over het lawaai en de stank van deze gemotoriseerde tweewielers, die extreem veel fijnstof uitstoten - als ook over hun vaak asociale rijgedrag.

Er zijn nu ruim 1,2 miljoen scooters, snorfietsen en brommers in Nederland, bijna verdubbeling in vergelijking met tien jaar geleden, volgens cijfers van de Bovag. Het aandeel elektrische voertuigen stijgt, maar is met ruim 25 duizend elektrische scooters nog steeds ruim in de minderheid.

'De elektrische scooters die nu te koop zijn, zijn te duur en niet allemaal van goede kwaliteit', zegt een woordvoerder van branche-organisatie Bovag. 'Het is maar de vraag of over vier jaar die elektrische scooters wel betaalbaar en goed zijn, zoals de gemeente Utrecht denkt.'

Weloverwogen

Het is een van de redenen waarom de lobbyclub nog niet zo enthousiast is over het Utrechtse plan. 'Als er ruim een miljoen mensen op zo'n voertuig rondrijden, dan is er blijkbaar behoefte aan.' De Bovag beklemtoont met de stad in gesprek te blijven om te komen tot 'een realistische oplossing'.

Het Utrechtse stadsbestuur zegt dat het plan weloverwogen is. Omdat het verbod pas over een paar jaar zou ingaan, hebben brommer- en scooter-bezitters ruimschoots de tijd om op de maatregel te anticiperen. Ook kunnen bezitters van vervuilende tweewielers een sloopvergoeding krijgen voor hun voertuig, als bekend wordt dat het verbod definitief doorgaat. Daarbij stimuleert de gemeente sinds 2012 bedrijven om over te stappen op elektrische scooters. Steeds meer pizza's en andere maaltijden worden sinds dien elektrisch bij de bestellers thuis bezorgd.

Utrecht zegt ook op andere manieren de overlast van scooters en brommers te bestrijden. Gevaarlijk geparkeerde voertuigen worden weggesleept. Ook wil de gemeente snorfietsen zo snel mogelijk van het fietspad naar de rijbaan verplaatsen. Vooral in Amsterdam leiden scooters op het fietspad tot veel ergernis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden