Utrecht weert oude personenauto

Voor vrachtwagens gold al een verbod in Utrecht, maar binnenkort komen ook personenauto's ouder dan 12 (benzine) en 8 (diesel) jaar het centrum niet meer in.

UTRECHT - De binnenstad van Utrecht moet verboden terrein worden voor oude, vervuilende auto's. Door het instellen van een 'milieuzone' voor personenauto's denkt de gemeente Utrecht de luchtkwaliteit in het centrum van de stad te verbeteren.


Door het plan van het gemeentebestuur is het voor diesels van meer dan acht jaar oud en benzinewagens ouder dan twaalf jaar in de toekomst niet langer toegestaan om door de binnenstad te rijden. Utrecht wil bezitters van zulke auto's tegemoet komen door de overstap naar een schonere wagen te subsidiëren.


Deze oudere personenauto's leveren in verhouding namelijk een veel grotere bijdrage aan de luchtvervuiling dan nieuwere auto's, aldus Bertien Oude Groote Beverborg, manager van het programma Luchtkwaliteit en Goederenvervoer.


Voor vrachtwagens bestaat al sinds vijf jaar een milieuzone, die grofweg de binnenstad, het Jaarbeursterrein en het stationsgebied omvat. Dit is ook het gebied dat verboden wordt voor personenauto's.


Utrecht is niet de eerste Europese stad die milieuzones invoert. In verschillende Duitse steden, waaronder Berlijn en Hannover, geldt al enkele jaren een vergelijkbare maatregel: alleen auto's met een milieuvignet mogen in bepaalde gebieden rijden.


Ook Amsterdam probeerde al eens een milieuzone voor personenauto's in te stellen, maar dat plan werd afgeschoten omdat de lucht in de stad er volgens een onderzoek van TNO nauwelijks schoner van werd. Uit een nieuw onderzoek van TNO blijkt dat dit in Utrecht wel het geval is.


De Utrechtse milieuzone voor personenauto's is onderdeel van een groter pakket aan maatregelen, dat wethouder Frits Lintmeijer (Verkeer, GroenLinks) nog voor het begin van 2015 wil doorvoeren. Vanaf dan wordt de milieunorm van de Europese Unie van kracht, die lidstaten ertoe dwingt de uitstoot van stikstofoxide terug te dringen.


Met de al geplande en doorgevoerde maatregelen slaagt Utrecht er naar verwachting niet in om op alle meetpunten in de stad aan die norm te voldoen. De aanvullende maatregelen moeten ervoor zorgen dat de vierde stad van Nederland de uitstoot van stikstofoxide en fijnstof alsnog voldoende terugdringt.


Om inwoners te stimuleren tot de aankoop van een nieuwere auto, wil Lintmeijer een slooppremie gaan aanbieden voor oude auto's. Voor wie zich geen nieuwe auto kan veroorloven, komt een subsidieregeling.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden