Utrecht vindt een profiel in kennis en cultuur

Colin Benders, bekend als Kyteman, heeft een stemmige ‘Ode aan de stad Utrecht’ gecomponeerd met klavecimbel, onder een animatiefilm waarin in tekst de stad wordt geroemd om haar geschiedenis, talent en cultuur. Compleet met een strak logo van het woord Utrecht (met de nadruk op de laatste vier letters echt) vormt dit, volgens de gemeente ‘een ‘drieluik’, voor de promotie van ‘de stad van kennis en cultuur’. Maandagavond werd de Utrecht-campagne gepresenteerd.

Wethouder Floris de Gelder (VVD) is blij dat de oude leus ‘Je vindt het pas echt in Utrecht’ in de prullenbak kan. ‘Die kon niemand onthouden.’

Op het nieuwe logo kreeg hij als eerste reactie de vraag ‘waarom de Dom er niet in staat’. De Gelder: ‘De andere grote steden hebben van zichzelf meer profiel, Rotterdam met de haven, Den Haag met de regering, Amsterdam als hoofdstad. Van Utrecht kon niemand zeggen wat die stad nu was. Wij willen Utrecht meer in de etalage zetten met kennis en cultuur, daarop scoort de stad erg hoog. Als een hoogopgeleide stad die veel authentiek talent voortbrengt, veel mensen doen hier iets geks.’

Volgens de wethouder heeft de stad, ondanks een hoge notering op de lijst van aantrekkelijkste woonplaatsen, de promotie wel degelijk nodig. ‘Mensen zijn hier tevreden. We hadden jarenlang de grootste economische groei. We kunnen niet achterover leunen nu het economisch minder gaat. We willen gericht bedrijven naar de stad halen, mede door ons duidelijker te profileren.’

Utrechters zijn zelf niet zo chauvinistisch over hun stad, erkent De Gelder. ‘Maar Utrecht heeft de beste universiteit van het land en veel kennisinstituten. En tot in China kennen ze Nijntje van Dick Bruna.’

Hoe met dit ‘drieluik’ Utrecht omhoog moet worden gestuwd, daar wordt nog op gestudeerd. De Gelder: ‘De stad promoten, dat doen de inwoners vooral zelf, en niet een reclamebureau of een wethouder.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.