Utrecht twist over 'tunnel van Cório'

Achtergrond..

Van onze verslaggeefster Charlotte Huisman

UTRECHT Het woord tunnel is taboe in gemeentelijke stukken over het Utrechtse stationsgebied; wethouder Harm Janssen (CDA) spreekt liever van een ‘onderdoorgang’. ‘Bij een tunnel heb ik een beeld van een donker hol, en dat wordt dit uitdrukkelijk niet.’

Maar het wordt toch echt een nieuwe tunnel midden in het Utrechtse centrum, zeggen tegenstanders. De overkapping van 112 meter over de Catharijnesingel ontstaat door een nieuw te bouwen verbinding van de twee delen van Hoog Catharijne, van het station naar het Vredenburg. C'ório, de eigenaar van Hoog Catharijne, heeft bij een vorig stadsbestuur bedongen dat met de grootschalige verbouwing van het winkelcentrum de twee delen van het grootwinkelcentrum beter, dus veel breder, met elkaar moeten worden verbonden.

‘De sociale veiligheid vergroten, was een van de uitgangspunten van de verbouwing van het nu tochtige en grauwe stationsgebied’, zegt fractievoorzitter Gerda Oskam van oppositiepartij D66. ‘Worden we beter van nieuwe tunnels aan de drukste fietsroute van de stad, die misschien wel naar urine gaat stinken? Mensen houden niet van tunnels. Voor je het weet, ontstaat daar een nieuw probleem met verslaafden in donkere hoekjes.’ Per referendum koos de bevolking in 2002 voor een open en groen stationsgebied, vervolgt Oskam. ‘Dat wordt het zo zeker niet.’

Een van de grote kostenposten van de verbouwing van het stationsgebied is het terugbrengen van het water in de singel. Die werd gedempt om plaats te maken voor een autoweg, in dezelfde periode dat de bruine kolos van Hoog Catharijne verrees. Oskam: ‘Op de mooiste plek wordt nu het water op de Catharijnesingel overkapt. Dat is zonde, als er eerst flink geïnvesteerd is om een fout uit het verleden te herstellen.’

De ‘tunnel van Cório’ is een van de grote twistpunten van het Utrechtse stationsgebied, waarvan 1 december na jarenlange vertraging de eerste paal wordt geslagen. Herbert Boland, inwoner van het centrum van Utrecht, is inmiddels expert, sinds hij tweeënhalf jaar geleden de blog bouwput.blogspot.com begon, met nieuws over de ontwikkelingen in het stationsgebied. Boland verbaast zich erover hoe Cório met de gemeente omgaat. ‘Corio heeft met de vernieuwing en uitbreiding van Hoog Catharijne een grote buit binnengehaald. In ruil voor zijn inspanningen om Hoog Catharijne op te knappen, waar het zelf baat bij heeft, mag het zijn winkeloppervlakte verdubbelen. Alles is afgestemd op toekomstig succes van het winkelcomplex. Maar wat doet het voor de stad? Er komen nieuwe straatoverkappingen en de singel wordt overkluisd. Die keuze is niet meer terug te draaien. Het definitieve ontwerp ervan is wel transparanter geworden, veel beter dan het vorige plan.’

‘In dat beeld herkennen we ons helemaal niet’, zegt Gert-Jan Dousi, Córiomanager voor de herontwikkeling van Hoog Catharijne. ‘Er komen nu grote gaten in de overkapping. En in de bebouwing boven de Catharijnesingel komen vooral leuke dingen voor de stad.’

Deze week heeft het stadsbestuur het definitieve ontwerp goedgekeurd. Met veel glas en twee gaten van 14 bij 4 meter halverwege de tunnel. Wethouder Janssen: ‘Vanwege oude afspraken zitten we aan de overkapping vast. We hebben het maximale gedaan om het zo mooi mogelijk te maken.’

Bedoeling is, zegt wethouder Janssen, om te kijken of de ingang van een appartementencomplex naar zo’n gat kan worden verplaatst. Want de bewoners van een appartementencomplex aan de Stationsstraat op de hoek van de Catharijnesingel zijn boos. Ook de Stationsstraat wordt overkapt, en de bewoners van de 71 appartementen hebben straks aan twee zijden een tunnel. Paul Vergeer, voorzitter van de vereniging van eigenaren van dit complex Radboudveste, spreekt schande van de ‘verhullende’ artist’s impressions, ‘waarop de tunnels korter en lichter lijken’. ‘We krijgen een volledig dichtgemetseld stationsgebied, terwijl de bewoners per referendum hebben gezegd dat ze een groen en open stationsgebied willen. Ik heb zo veel ingesproken, zo veel bezwaar gemaakt. Maar de gemeente is niet bij machte om weerstand te bieden aan commerciële partijen.’

Wethouder Janssen: ‘Je hebt de marktpartijen nodig om het stationsgebied te verbeteren, omdat zij veel grond bezitten. Cório is bereid flink te investeren. Als je het vergelijkt met hoe het nu is, gaan we er fors op vooruit. Nu is het een tochtige zesbaansweg, waar niemand het goed toeven vindt, straks stroomt er water door de singel en is het een prettig gebied.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden