Utrecht mag oude diesels uit centrum blijven weren

Utrecht en Rotterdam mogen doorgaan met het weren van de meest vervuilende dieselpersonenwagens uit hun binnensteden. De bestuursrechter oordeelde vrijdag dat het Utrechtse stadsbestuur een dergelijke milieuzone mag instellen, ook al zijn de milieueffecten mogelijk beperkt. De Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) en Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht (SSLU) stapten naar de rechter om de milieuzones terug te draaien.

Volgens Utrecht en Milieudefensie scheelt het weren van oude, vervuilende dieselauto's uit het stadscentrum 30 procent roetuitstoot op jaarbasis. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

De KNAC vindt een milieuzone in Utrecht nutteloos en stelt dat het effect ervan in onder andere Duitse steden nihil is. De organisatie wilde mede namens een aantal oldtimerclubs een onmiddellijk verbod op de zone en probeerde dat in juni vorig jaar via de rechter te bewerkstellingen. Dat ging destijds niet door.

De SSLU wilde van de zone af omdat die maar een heel klein beetje zou helpen bij het verbeteren van de luchtkwaliteit, of er zelfs helemaal niet goed voor zou zijn.

Verkeersborden

De KNAC brengt ook in dat Utrecht voor dit verbod geen standaardverkeersbord van het Rijk tot haar beschikking heeft. Nu stuit een automobilist die de stad inkomt op een woud aan verkeersborden en dat is verwarrend, aldus de KNAC. Maar volgens de rechter voldoet de door Utrecht gebruikte combinatie van verkeersborden.

Milieudefensie is blij dat de milieuzone in het centrum van Utrecht van de rechter mag blijven. 'Milieudefensie is opgetogen dat de rechter kiest voor gezondere lucht. Luchtvervuiling zorgt jaarlijks voor duizenden sterfgevallen en tienduizenden zieke mensen', stelt campagneleider Anne Knol.

De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks), voorvechter van de milieuzone, is tevreden 'dat we mogen doorgaan van de rechter zoals we bezig waren'. 'De rechter geeft ons op alle punten gelijk. Het bord dat we gebruiken is goed, onze motivering om deze maatregel te nemen is goed.'

Lees ook

Het recente gekrakeel tegen milieuzones verdient geen schoonheidsprijs. 'Hoe meer milieuzones, hoe groter de gezondheidswinst.'

Redelijk besluit

Volgens Utrecht en Milieudefensie scheelt het weren van oude, vervuilende dieselauto's uit het stadscentrum 30 procent roetuitstoot op jaarbasis. Sinds Utrecht in 2013 besloot een milieuzone in te stellen, hebben bezitters van te oude voertuigen de kans gehad deze wagen met subsidie te laten slopen. Ook kregen eigenaren een bijdrage voor de aanschaf van een schoner vervoermiddel.

De rechtbank benadrukt in de uitspraak dat de afweging van alle betrokken belangen die bij het instellen van de zone een rol speelden in de gemeenteraad, heeft plaatsgevonden. De rechter heeft niet de taak om de waarde of het maatschappelijk gewicht dat aan die betrokken belangen moet worden toegekend, naar eigen inzicht vast te stellen, maar toetst alleen of het besluit dat de gemeente heeft genomen redelijk is.

De milieuzone leek eerder op losse schroeven te staan, door een aangenomen motie van Tweedekamerlid Barbara Visser (VVD). Daardoor komt er geen specifiek verkeersbord dat vervuilende auto's de toegang tot stadscentra verbiedt. Uit de uitspraak van de rechter vrijdag blijkt dat steden dit specifieke verkeersbord niet nodig hebben. Van Hooijdonk: 'Maar we willen nog steeds graag dat dat verkeersbord er komt, en dat er landelijke regels komen zodat alle gemeenten die dit willen een zelfde milieuzone kunnen instellen. Maar voorlopig kunnen we doorgaan op de huidige manier nu de rechter zegt: Het hoeft niet met zo'n bord, het kan ook zoals Utrecht het nu doet.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.