Urban Nation XXL is een 'gaar' festival

Het moest het grootste en meest prestigieuze urbanfestival in Nederland worden. Maar Urban Nation XXL, in de Amsterdam Arena, stapelde afknapper op afknapper....

Zondagochtend, 'the morning after', werden bezoekers van de Urban Nation-website nog steeds verwelkomd met het filmpje dat de voorbije weken het festival Urban Nation XXL aankondigde: 'Missy Elliott! Sean Paul! Kelis! DMX! 100% live! 40.000 people!'

Urban Nation-feesten bestaan al langer, maar op zaterdag 26 juni, in de kolossale Amsterdam Arena, zou het groter en heftiger worden dan ooit. Urban Nation XXL was, op voorhand, het grootste en (aleen al vanwege het langverwachte Nederlandse podiumdebuut van Missy Elliott) meest prestigieuze van alle Nederlandse urban-festivals van deze zomer.

Het is zaterdagmiddag, tegen zessen, en de eerste afknapper dient zich al bij de poorten aan. Via een briefje verontschuldigt de organisatie zich voor het feit dat twee van de vier hoofdacts zijn afgehaakt. Rapper DMX werd donderdagnacht in New York gearresteerd omdat hij een auto probeerde te stelen. Dat is overmacht, weten de bezoekers. Maar Kelis? Die blijkt haar hele Europese tournee te hebben afgeblazen vanwege 'productionele' problemen, maar stond tot twee uur voor aanvang nog gewoon aangekondigd op de websites van Urban Nation Mojo Concerts.

In de programmaflyer, die bij de ingang wordt uitgedeeld, staat DMX nog wel vermeld, maar is Kelis al weggelaten. Men wist het vrijdag dus al. De organisatoren hebben zich niet bepaald uitgesloofd om het slechte nieuws, al was het maar via internet, wereldkundig te maken. Op vertoon van je kaartje krijg je een Arena-chipcard van tien euro. Vier biertjes (2,50 euro) als goedmakertje.

Binnen volgt afknapper nummer twee. De enorme vlakte waarop Ajax zijn thuiswedstrijden speelt, is hooguit halfvol. Alleen de eretribune is in gebruik en zelfs daarvan blijft de bovenste ring leeg. Op de onderste ring zitten hooguit enkele honderden mensen.Veertigduizend? Een kwart daarvan, maximaal. Wat een naargeestige entourage.

Wat de vele urban-festivals tot dusver gemeen hebben, zijn dramatisch lage bezoekersaantallen. Voor Rotterdam Import, vorig weekend, viel de kaartverkoop ook al tegen, maar daar waren muziek en sfeer nog in orde. Je kon er roti en andere specialiteiten eten; hier lompe schuimplastic bakken patat.

Kom op, positief blijven! Er komen nog altijd drie interessante optredens: van de New Yorkse rapper Talib Kweli, de Jamaicaanse dancehall-superster Sean Paul en natuurlijk Missy Elliott. Laten we het dan maar als een optreden van haar zien, met twee prima voorprogramma's.

Maar Kweli blijkt niet meer de intelligente rapper die op het (opgeheven) Rawkus-label sterke hiphopplaten maakte volgens het elementaire principe van 'two turntables and a microphone'. Tegenwoordig doet hij het met flauwe samples en veel 'hey-hoo'-onzin met het publiek.

De charismatische Sean Paul brengt wwat we hoopten: een energieke, strak gespeelde set met live-band. Hij begint met opzwepende dancehall, maakt halverwege een uitstapje naar onversneden reggae en eindigt met een toegift in Oranje-shirt. Want ja, dat hebben we natuurlijk ook nog: Nederland -Zweden. Het EKduel zal de kaartverkoop in de laatste week geen goed hebben gedaan.

Niettemin kan alleen een memorabele kennismaking met Missy Elliott de zaak nog redden. En dat moet kunnen, want zij maakte misschien wel de spannendste crunk (hiphop uit de zuidelijke staten) van de laatste vijf jaar.

Maar helaas: na de opzwepende hit Get Ur Freak On heeft 'Missy' het drukker met obligate publieksspelletjes ('can't hear you!', 'make some noise!') dan met rappen. Tot overmaat begint ze een half uur te laat, maar moet ze wom elf uur stoppen. Van de aangekondigde tachtig minuten blijven er uiteindelijk krap vijftig over.

En dan weet iedereen het zeker: Urban Nation XXL was een aanfluiting. In urban-taal: dit festival was gaar. Misschien wel van de gaarste festivals in de geschiedenis.

Op de omloop van het stadion houdt de meute nog even halt, omdat op tv-toestellen te zien is hoe Oranje begint aan de beslissende serie strafschoppen tegen Zweden. Even later vallen duizenden urban kids elkaar gillend van vreugde in de armen, om alsnog jubelend de Arena te verlaten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden