UPC vertrouwt klant, maar stuurt toch inspecteur

Met een slordige 2,2 miljoen aangesloten huishoudens is UPC met afstand het grootste kabelbedrijf in Nederland. Logisch dus dat zich voortdurend administratieve problemen voordoen bij UPC....

'De mensen daar houden zich, ehh, minder goed aan de regels dan in bijvoorbeeld Nijmegen', drukt een UPC-woordvoerder het voorzichtig uit. Vandaar dat de kabelboer permanent checkt of zijn klantenbestand nog correct is.

Dit ondervond ook de heer O. uit Amsterdam-West. Hij bewoont al zestien jaar twee etages, die zijn samengevoegd tot één adres. Hij betaalt elk jaar keurig zijn UPC-rekening. Iedereen tevreden; O. heeft televisie, en UPC krijgt zijn centjes.

Maar sinds anderhalf jaar ontvangt hij met regelmaat post van UPC, gericht aan de bewoner van de eerste etage van O's pand. 'Na controle van ons bestand is gebleken dat er op bovenstaand adres geen juiste of onvoldoende klantgegevens in onze administratie bekend zijn. Dit betekent dat er geen abonnementsgeld wordt betaald', schrijft UPC op 9 oktober.

O. belt het vermelde UPC-nummer, wordt doorverwezen naar een betaalnummer, waar hij vervolgens weer wordt terugverwezen naar het eerste nummer. Uiteindelijk kan hij zijn verhaal kwijt, met de verzekering dat alles in orde zou komen.

Dus niet. Op 23 oktober ploft opnieuw een brief van UPC op de mat, met het verzoek om dringend contact op te nemen. Anders wordt de eerste etage afgesloten van de kabel, meldt UPC.

O. raakt nu werkelijk ontstemd. 'Daar zít helemaal geen aansluiting', zegt hij. 'Ik heb mijn kabel van beneden doorgetrokken naar boven.' Maar de UPC-computer heeft andere informatie.

'Ik zie in mijn scherm dat meneer op de eerste etage zelfs twee aansluitingen heeft', zegt de woordvoerder. 'Een complex geval, maar dat zie je wel vaker in Amsterdam. Een doorsnee medewerker weet hier inderdaad geen raad mee.'

O. heeft maar één wens: hij wil bevrijd worden uit de 'bureaucratische chaos die bij UPC heerst', en gewoon televisie kijken en de rekening betalen, zoals hij dat al doet sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw. Op een vertwijfelde brief die hij stuurde aan de UPC-directie, heeft hij - uiteraard - geen antwoord ontvangen.

De UPC-woordvoerder verzekert Op=op dat de zaak meteen in orde gemaakt zal worden, maar even later komt hij daar op terug. 'Ik geloof meneer op zijn woord. Ook zie ik dat hij keurig zijn rekeningen betaalt. Toch sturen we binnenkort even een inspecteur langs, om ter plekke te constateren dat het hier om één adres gaat.'

UPC vertrouwt Amsterdammers niet zo - en vice versa.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden