UPC negeert aanvrager maar stuurt wel rekening

Freek Peters uit Amsterdam wil al bijna drie jaar een kabelaansluiting, maar krijgt die niet. En hij wil al zes maanden af van een onterechte incasso, maar dat lukt niet....

UPC-abonnee Peters meldt het kabelbedrijf mei 2000 dat hij verhuist naar een woning boven zijn drukkerij/hobbywinkel, en daar opnieuw een kabelaansluiting wil hebben. Komt in orde, zo belooft UPC. Maar als hij op 1 januari 2001 verhuist, is er niets gebeurd.

Als het nu een helse toer was, maar er ligt een kabel onder de stoep. 'Er hoeft alleen een tegel te worden gelicht en een metertje te worden doorgetrokken', verzucht Peters. 'Ik had het zelf een aannemer even laten doen, maar dát mag weer niet van de monopolist.'

Eindeloos veel baliebezoek, telefoontjes, brieven, e-mails later: geen kabel. 'En dat terwijl er nota bene ooit een UPC-medewerker is langsgeweest', aldus Peters.

UPC laat uiteindelijk wat van zich horen, maar op een andere manier dan verwacht. Vanaf november 2002, dus anderhalf jaar later, ontdekt Peters dat UPC automatisch abonnementsgeld afschrijft van zijn rekening. Peters laat het bedrag ('meestal, maar niet altijd, 11,06 euro') maandelijks door de bank terugboeken, en meldt zich geërgerd wederom bij UPC. 'Een kabelaansluiting kunnen ze niet regelen, maar ze kunnen je er wel voor laten betalen', zo klaagt Peters. UPC blijft doodgemoedereerd incasseren.

Begin dit jaar reageert UPC zowaar na tweeënhalf jaar op Peters' aanvraag, en wel met een heuse offerte. De aansluiting kan aangelegd worden à raison van 1348 euro. 'Voor een metertje kabel', schampert Peters. Hij vindt het bedrag idioot hoog, en laat dat UPC ook weten. Maar hij krijgt, het wordt eentonig, geen reactie.

Wel hoort Peters drie weken geleden via een omweg van UPC. Het bedrijf heeft namelijk een incassobureau ingeschakeld om de teruggeboekte abonnementsgelden voor de nooit gerealiseerde kabelaansluiting te verhalen.

'Tja, hier is iets gigantisch misgegaan', verzucht de woordvoerder van UPC. 'Volgens onze informatie wás er al een kabelaansluiting op dat adres, en daarvan zijn we in de war geraakt. Toen dat probleem was opgelost, is die offerte opgemaakt. Ik weet niet of die hoog is; misschien moet de straat wel worden opgebroken.'

En die incasso? 'Meneer is vorig jaar per abuis als klant ingeboekt. We hebben het nu rechtgezet, en gaan hem vragen of we alsnog een aansluiting kunnen regelen.'

Maar Peters redt zich intussen al tweeënhalf jaar met een kamerantenne. Wil hij nog wel kabel? 'Ja, voor het internet van de kinderen. Maar ik heb nu een abonnement op Digitenne genomen. Dan ben ik van dit gelazer af.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden