Het nieuwe eten

Up & Go, net zoals de Australiërs (maar niet heus natuurlijk)

Wat ze verzinnen in de voedselindustrie!

De ontbijtdranken van Up & Go.

Groot nieuws, in 2017: ‘Australia’s Number One Breakfast Up & Go Launched in Albert Heijn.’ Het bleek te gaan om een dikkige ontbijtvloeistof in een pakje. Volgens hetzelfde persbericht had de Engelse fabrikant zich ten doel gesteld de ‘ontbijtcategorie’ van een revolutionaire impuls te voorzien en werd er ingespeeld op een trend.

Die trend – wij vatten het even samen – komt erop neer dat steeds minder mensen zich nog de moeite getroosten ’s ochtends voor het werk een boterhammetje te eten of een schaaltje yoghurt met muesli of cruesli naar binnen te lepelen. We hebben ongelofelijke haast, druk druk druk, en ontbijten het liefst onderweg, dat scheelt weer tijd.

Opstaan en knallen, oftewel Up & Go, het is niet eens zo slecht verzonnen en er zitten nog wat gezonde dingen in ook, zoals de welbekende wholegrain oats (zeg maar havermout) en – het staat prominent op de verpakking – 15 gram proteïne. Er zou een ‘toenemende vraag’ naar proteïne bestaan, vandaar.

Oké, we geven het een kans, het favoriete ontbijt (maar niet heus natuurlijk) van onze tegenvoeters. Van de vier smaken kiezen we voor banaan en honing. De smaak is redelijk raak, maar wie hiermee ontbijt, haalt de lunch echt niet. Eerder deze maand kreeg een soortgelijk slurpontbijt met havermout, van de firma Melkunie, een 7. Gelijkspelletje.

Cijfer: 7

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden