Unilever ziet marges dalen

Unilever, het Brits-Nederlandse concern in voeding, cosmetica en schoonmaakmiddelen, heeft in de afgelopen twaalf maanden zijn prijzen verhoogd met 5,8 procent. Maar dat was veel minder dan de stijging van de grondstofprijzen. In Europa stegen de prijzen slechts 2,4 procent.

AMSTERDAM - Het concern moest dit jaar 2,5 miljard euro extra uitgeven in verband met de gestegen grondstofprijzen. Dat zou betekenen dat de prijzen met ongeveer 15 procent omhoog zouden moeten, lichtte een woordvoerder toe. Dat deed het concern niet, want 'onze merken moeten wel overeind blijven'.


In een verklaring stelt bestuursvoorzitter Paul Polman dat de winstmarges van het concern in dit jaar 'gelijk blijven of iets dalen'. In het kwartaalbericht dat Unilever donderdag uitbracht, wordt wel gerapporteerd over omzetten, maar niet over winst. Maar de beleggers vonden de margewaarschuwing van Polman toch beangstigend. Op een stijgende beurs was Unilever een van de drie verliezers.


De belangrijkste prijsstijgingen zijn doorgevoerd in de eerste helft van het jaar, zo lichtte financieel topman Jean-Marc Huët toe. 'Het grootste gedeelte is wel voorbij.' Huët ziet de prijzen van sommige grondstoffen dalen of stabiliseren. Daarin werd hij deels bevestigd door de FAO Prijsindex voor agrarische producten, die donderdag werd gepubliceerd. De prijzen zijn volgens de landbouworganisatie van de VN met 4 procent gedaald, maar staan nog steeds op een zeer hoog niveau.


Unilever groeide vooral in Azië, Oost-Europa en Afrika, en in de persoonlijke verzorging. In de opkomende markten was de groei 6,2 procent, maar de 'onderliggende groei' (zonder wisselkoersen en overnames) beliep in deze markten ruim 12 procent.


Vergelijk dat met West-Europa, op dit moment het moeizaamste gebied voor Unilever. Daar was de onderliggende groei negatief: een half procent. Dat kwam vooral door forse afschrijvingen.


Naar de producten gekeken deed Unilever de beste zaken in de persoonlijke verzorging. Daarvan groeide de omzet met bijna 16 procent, maar dat kwam voor een deel door de overname van Robert Culver eerder dit jaar. Ook zonder overnamen en wisselkoersen was de groei sterk: ruim 11 procent. De pas overgenomen Russische producent Concern Kalina zit nog niet in deze cijfers.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden