Unilever verwacht meer winst te maken

Voedings- en wasmiddelenconcern Unilever heeft beleggers woendag verrast met mooie halfjaarcijfers. Het moederbedrijf van onder meer Bertoli, Knorr, Dove en Omo rekent over heel 2002 op meer winst....

Unilevers nettowinst daalde in het tweede kwartaal weliswaar met 25 procent tot 658 miljoen euro, maar analisten hielden rekening met een afname van wel 48 procent. In het tweede kwartaal van 2001 was de winst voor belasting fors hoger dankzij een aanzienlijke bijzondere bate.

Het concern wijst zelf liever op de winst voor bijzondere posten en afschrijving van goodwill en immateriële vaste activa, de BEIA. Deze steeg over het tweede kwartaal met 32 procent en over het eerste halfjaar van 2002 met 34 procent.

Burgmans is niet bang dat beleggers, door de boekhoudschandalen in de VS, zijn rooskleurige cijfers wantrouwen. 'Ik kan mij de erosie van vertrouwen in de VS voorstellen. Er zijn zaken voorgevallen die ronduit beschamend zijn. Ik hoop dat wij er toch positief worden uitgelicht. De goede reputatie die we in zeventig jaar hebben opgebouwd, is mij bijzonder heilig.' Woensdag bleek dat vertrouwen: het aandeel sloot op het Damrak 7 procent hoger op 57,70 euro.

Unilever schrijft de resultaten toe aan de sterke groei van de 'leidende merken' van het concern - de vierhonderd merken die het bedrijf na een forse schifting wil overhouden. Het segment 'toonaangevende voedingsmiddelen' groeide met 2,8 procent echter minder hard dan artikelen voor persoonlijke verzorging, die 6,5 procent meer omzet behaalden. Bij de voedingsmiddelen is de herstructurering en de merkensanering veel later ingezet, aldus het bedrijf. 'Hier gaan we ons nu ook toeleggen op een beperkt aantal merken, zoals Calvé, Knorr, Unox en Becel', aldus Burgmans. 'De groei zal op 5 procent uitkomen.'

Het concern zegt zich geen grote zorgen te maken over de economische malaise in Argentinië en Brazilië. 'De problemen daar horen haast bij de routine van een bedrijf dat internationaal zakendoet', aldus Burgmans. Door de koersval van de lokale munt worden de afzetvolumes wel lager, maar daar staat tegenover dat de producten in de winkels ook duurder worden.

'De gemiddelde levensstandaard van de Argentijnen is enorm verlaagd. Wij passen ons aanbod aan de lagere koopkracht aan, door kleinere verpakkingen te leveren. De verpakking is kleiner en dus betaalbaar, de aankoop is frequenter.

'Tijdens de financiële crisis in Indonesië hebben we er baat bij gehad fijnmaziger distributie in te stellen - men stapt minder snel in de auto om naar een grote, verafgelegen supermarkt te rijden. Dat is een recept voor Zuid-Amerika.'

In het tweede kwartaal noteerde Unilever een sterke toename van winst en omzet in Latijns Amerika.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.