Unilever verwacht lastig jaar

De dure grondstoffen vormen bijna geen probleem meer voor Unilever. Jean-Marc Huët, de financiële topman van het Brits-Nederlandse concern in voedings- en wasmiddelen en persoonlijke verzorging, stelde donderdag dat 2012 weliswaar 'een moeilijk jaar' wordt, maar dat het effect van de prijs van grondstoffen 'veel en veel lager' zal zijn dan in 2011.

AMSTERDAM - Unilever gebruikt bij de productie vooral veel landbouwgewassen. In 2010 waren de prijzen voor bijna alle landbouwproducten gestegen tot recordhoogten. Voor Unilever en zijn concurrenten was het balanceren geblazen: wie de prijs te voortvarend doorberekende, raakte klanten kwijt. Wie te lang wachtte, raakte geld kwijt. Zo kon Unilever in het eerste kwartaal de prijzen niet méér verhogen dan 1,8 procent gemiddeld, en moest het de duurdere grondstoffen grotendeels zelf betalen. Maar gaande het jaar lukte het beter de prijzen te verhogen. In het laatste kwartaal zelfs met 6,5 procent.


Huët noemde 2011 'een van de meest uitdagende jaren ooit', een heel andere kwalificatie dan het rustig klinkende 'een moeilijk jaar', waarmee hij 2012 omschreef. Maar ook in het extreem uitdagende jaar 2011 ging het Unilever goed. In de termen van Huët: 'Unilever presteerde robuust.'


Unilever boekte een nettowinst van 4,6 miljard euro, een stijging van 1 procent. De omzet nam met 5 procent toe tot 46,5 miljard. Dat was volgens het concern meer dan bij de concurrentie. Vooral in de opkomende markten ging het weer hard: daar bedroeg de groei meer dan 10 procent.


Voor het eerst was persoonlijke verzorging (deodorant zoals Axe en shampoo zoals Dove) de grootste activiteit met een omzet van 15,5 miljard. De onderliggende groei (zonder bedrijfsovernamen) was 8,2 procent, veel hoger dan de rest van het concern.


De operationele winst bedroeg 6,4 miljard euro. Voor 'een van de meest uitdagende jaren ooit' lijken deze cijfers niet gek, maar beleggers hadden gerekend op meer, en dus ging de beurslieveling van vorig jaar onderuit.


Dat is een sensatie die het aandeel al sinds begin dit jaar kent. Op 1 januari stond Unilever nog boven de 27 euro, donderdag moest het 4,3 procent inleveren en zakte het naar 24,77 euro, waarmee het de sterkste daler was op de beurs.


Analist Tom Muller van Theodor Gilissen is enthousiaster over Unilever dan de beleggers. 'De markt lijkt zich blind te staren op een kleine tegenvaller in de omzetgroei in het laatste kwartaal, maar dat had een puur technische reden. Structureel gaat het Unilever erg goed, ze zijn klaar voor meer groei.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden