Unilever stort zich op de haarverzorging

AMSTERDAM Unilever is een stap dichterbij om de wereldwijde marktleider te worden op het gebied van shampoos en andere verzorgingsproducten....

Van onze verslaggever Michiel Philippart

Door de overname claimt Unilever de wereldwijde marktleider in haarconditioners te worden. Ook met shampoos doet Unilever het goed met een tweede plaats op de wereldmarkt; met stylingproducten staat het concern derde. Unilever wil niet zeggen hoeveel het marktaandeel wereldwijd bedraagt.

Unilever richt zich steeds meer op de markt van shampoos en conditioners omdat daar nog veel geld te verdienen valt. Het bedrijf wordt ook steeds actiever in de opkomende markten, waar de groei van verzorgingsproducten sterk blijft toenemen. De verwachte groei is daar tussen 2009 en 2014 meer dan 40 procent.

Hoewel de groei in de ontwikkelde economieën al jaren is gestagneerd, heeft de overname van Alberto Culver vooral betrekking op de Amerikaanse en Britse markt. Het marktaandeel van Unilever stijgt in die landen naar 15 procent.

Dat Unilever de laatste jaren steeds actiever is op de markt van verzorgingsproducten, is terug te zien in het bedrijfsresultaat. Tien jaar geleden kwam 20 procent van de winst nog uit die divisie, nu is dat al 30 procent. Een jaar geleden nam Unilever de verzorgingstak van het Amerikaanse bedrijf Sara Lee over. Die is nog niet afgerond omdat de Europese Commissie onderzoek doet naar mededingingsproblemen.

Albert Culver produceert vooral haar- en huidproducten in Amerika. Ruim 60 procent van de 1,6 miljard euro omzet wordt in Amerika gegenereerd, zo’n 15 procent in het Verenigd Koninkrijk. Ook in Canada, Mexico, Australië en de opkomende markten in Azië is het Amerikaanse bedrijf actief. ‘Ongeveer 10 procent van de omzet van Alberto Culver komt uit opkomende markten, dus daar zal het marktaandeel ook groter worden’, verklaart Unilever.

Het levensmiddelenconcern haalt nu al de helft van zijn inkomsten uit de opkomende markten. Die groei zal sterk aanhouden en in de toekomst zal 70 procent van alle inkomsten uit landen als China, India, Indonesië en Brazilië komen. De voornaamste reden is de groeiende bevolking in die landen: ‘Hoe meer mensen, hoe meer vraag naar verzorgingsproducten. In India heeft 1 op de 80 mensen een toilet, maar dat aantal groeit constant. Ook bij die mensen komen verzorgingsproducten in de badkamer te staan.’

Nadeel
ING-analist Gerard Rijk beaamt de potentie van de opkomende markt, maar ziet de overname van Alberto Curver daar niet direct aan bijdragen. ‘Het nadeel van de overname is dat Unilever een bedrijf overneemt dat 80 procent van zijn omzet uit een verzadigde markt haalt met weinig groeimogelijkheden. Daarbij overlappen veel producten van beide bedrijven elkaar en dat is nooit gunstig’, zegt Rijk. ‘De overname kan dan ook vooral gezien worden als een defensieve en versterkende koop.’

De overname past in de ambitie van de Nederlandse Unilever-topman Paul Polman. Bij zijn aantreden in 2008 wilde hij de omzet in tien jaar verdubbelen. ‘Unilever doet dergelijke overnames vooral vanwege positieversterking. Later zullen ze die bedrijven gaan innoveren om significant te gaan groeien’, zegt Rijk. ‘Unilever zal bij deze overname ongeveer 160 miljoen euro besparen door efficiëntiemaatregelen op overheadkosten en salesmensen.’

Unilever krijgt met de overname ook een aantal B-merken in zijn portefeuille. Die producten zijn een stuk gemakkelijker uit de markt te duwen door nieuwe verzorgingsproducten. ‘Dat is zeker een risico. Juist die merken laten een lage groei zien. Unilever heeft wel het voordeel dat het bedrijf nu 15 procent marktwaarde bezit. Hierdoor is het een interessantere partner voor veel supermarkten.’

De Amsterdamse beurs reageerde gematigd positief op de overname. Unilever steeg daar met zo’n anderhalf procent; in Londen steeg het aandeel met 2,5 procent. Analist Rijk verwacht niet dat deze stijging doorzet. ‘Bijna alle analisten die Unilever volgen, zijn op een beurs van L’Oréal in Shanghai. Hierdoor is de overname nog niet geanalyseerd.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden