Unilever stapt over op 'duurzame vis'

De vissticks van Unilever zullen in Nederland vanaf juli voor 100 procent bestaan uit vis afkomstig van een duurzaam visserij-project in Nieuw-Zeeland....

Het voedingsmiddelenconcern zegt te handelen uit 'welbegrepen zakelijk eigenbelang'. 'Willen we in de toekomst vis blijven verkopen, dan moeten we zorg dragen voor een beter beheer van de visstanden', zegt K. van der Waaij. 'Want zonder vis geen vissticks.'

Volgens de directeur van Unilever Nederland is met de duurzame Iglo-vissticks in één klap 40 procent van het visassortiment van Unilever in Nederland duurzaam. Het concern wil in 2005 wereldwijd het hele assortiment uit duurzaam gevangen vis laten bestaan.

De vissoort die Unilever gaat verwerken heet hoki. Het is een witvis die vooral op de Nieuw-Zeelandse visgronden voorkomt. Tot nu toe bestonden de vissticks uit heek en Alaska pollack. De hoki-vissers in Nieuw-Zeeland hebben zich verenigd en afgesproken om zich voortaan te committeren aan de regels die door deskundigen van de zogeheten Marine Stewardship Council (MSC) in Londen zijn uitgevaardigd.

MSC ziet scherp toe of de hoki niet wordt overbevist. Zij controleert de netten op ondermaatse vis en bijvangst van andere vis, maar ook op vogels, schildpadden of zoogdieren zoals zeehonden en dolfijnen. De netten zijn daartoe selectief, en bevatten voor deze dieren ontsnappingsmogelijkheden. De vissers moeten voorts paaiplaatsen en 'kraamkamers' mijden en de zeebodem ontzien.

Unilever was in 1996 samen met het Wereld Natuur Fonds nauw betrokken bij de oprichting van MSC, aanvankelijk ook financieel. MSC is sinds 1999 onafhankelijk. De vis krijgt een certificaat, en alle vissers die op de visgronden werken dienen zich aan de afspraken te houden. Wie dat niet doet, zet voor allen het verlies van het certificaat op het spel. 'Met de hoki laten we zien dat wie in de markt wil blijven meedoen, duurzaam moet vissen', aldus Van der Waaij.

De vissticks smaken eender dan hun niet-duurzame voorgangers en zijn even duur. De meerkosten voor de inkoop van de hoki zijn voor rekening van de voedingsgigant. Op de verpakking staat een logo van een opspringende vis. Het bedrijf gaat geen reclame maken voor de hoki-vissticks.

Opmerkelijk is dat een Nieuw-Zeelandse milieugroepering een klacht heeft ingediend tegen het MSC-certificaat voor de hoki-vis. Er zouden te veel zeehonden worden bijgevangen. Of deze bijvangst incidenteel is of structureel, wordt nog uitgezocht. Unilever reageert kalm. 'Het is goed dat onafhankelijke deskundigen hierover een oordeel vellen. De procedure is transparant. In het uiterste geval halen we het logo eraf.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden