Unilever neemt Sanex en Zwitsal over

Deal met Sara Lee kost 1,275 miljard euro...

AMSTERDAM Unilever neemt de verzorgingsproducten en een deel van de wasmiddelen over van Sara Lee. Voor 1,275 miljard euro koopt de multinational merken als Sanex, Zwitsal en Biotex. Volgend jaar verwacht het bedrijf de overname rond te hebben.

Dit heeft een woordvoerder vrijdag bekendgemaakt. De merken van Sara Lee leverden het afgelopen boekjaar, dat in juni afliep, een winst op van 750 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 128 miljoen.

De overname is volgens bestuursvoorzitter Paul Polman van Unilever een strategische stap het portfolio van het bedrijf te vergroten in zowel West-Europa als Azië. ‘Personal care is hierbij de belangrijkste groeifactor voor Unilever.’

Het bedrijf had al een aantal soorten deodorant en huidproducten. Daar komen nu onder meer de tandpasta’s van Prodent en Zendium bij.

De nieuwe verzorgingsproducten sluiten goed aan bij Unilevers assortiment met merken als Dove, Axe en Rexona. Wat prijs betreft zijn ze goed koper. ‘Hiermee verbreden we ons aanbod zowel op het gebied van merk als op het gebied van prijs’, zegt de woordvoerder.

Behalve Nederlandse merken heeft Unilever ook het Britse Radox en het Duitse Duschdas overgenomen. Beide merken zijn in eigen land marktleider op het gebied van bad- en huidverzorgingsproducten.

Volgens financieel analist Marco Gulpers van ING is de overname een slimme zet. ‘Ik verwacht dat Unilever met de producten van Sara Lee 50 miljoen euro kan besparen. Dit maakt de aankoop redelijk goedkoop.’

Unilever werkt volgens de analist sterk toe naar wereldleiderschap op het gebied van levens- en verzorgingsmiddelen. Nadelig lijkt Gulpers het feit dat voor de merken van Sara Lee voorheen minder reclame is gemaakt dan voor een Unilevermerk als Dove. ‘Daar zal Unilever wel wat aan moeten doen.’

De overname is volgens Gulpers de eerste stap in het nieuwe beleid van Unilevertopman Polman. Waar het bedrijf eerder vooral met herstructurering bezig was, richt het zich nu op interne en externe groei. ‘Polman heeft hiermee het hoofdstuk herstructurering afgesloten.’

De woordvoerder van Unilever laat weten dat de multinational de nieuwe A-merken, na afronding van de overname, net als zijn eigen producten onderwerpt aan het Cleaner Planet Plan. Hiermee wordt per product gekeken hoe de belasting van het milieu gedurende de productie kan worden verminderd. Onder andere de CO2-uitstoot en het gebruik van grondstoffen worden onder de loep genomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden