Unilever mag delen Sara Lee kopen als het Sanex afstoot

Amsterdam Unilever mag de geplande overname van de verzorgings- en wasmiddelentak van Sara Lee alleen doorzetten als het Sanex direct doorverkoopt. Dat heeft eurocommissaris voor mededinging Joaquin Almunia donderdag bekendgemaakt.

Ruim een jaar geleden kondigde Unilever aan dat het de betreffende divisie van Sara Lee, die onder meer bekend is van de merken Zwitsal, Biotex, Neutral, Prodent en Zendium, wilde overnemen voor een bedrag van 1,28 miljard euro.


Brussel onderzocht de plannen en kwam tot de conclusie dat Unilever met de aankoop van onder meer Sanex een te dominante positie zou krijgen op de Europese deodorantmarkt.


Unilever heeft zelf al merken in huis als Axe, Dove en Rexona. 'We hebben moeten waarborgen dat de overname niet tot prijsstijgingen zou leiden voor consumenten', zei Almunia gisteren in een toelichting op het besluit.


Analist Richard Withagen van SNS Securities stelde tegenover Dow Jones dat het afstoten van Sanex een flinke tegenvaller betekent voor Unilever. 'Het is een aantrekkelijk merk dat een mooie aanvulling had gevormd op het portfolio van Unilever.'


Unilever zelf reageerde nonchalant. 'Het was mooi geweest als Sanex gewoon onderdeel van de overeenkomst had uitgemaakt, maar ook met de overige merken alleen zijn we erg tevreden', reageerde Doug Baillie, die aan het hoofd staat van de West-Europese activiteiten van Unilever. Analist Withagen schat dat Unilever een bedrag van rond de 300 miljoen euro moet kunnen krijgen voor Sanex.


De merken die Unilever van Sara Lee wil overnemen waren over het gebroken boekjaar van 2009 goed voor een gezamenlijke omzet van 750 miljoen euro. Daarvan nam Sanex 168 miljoen euro voor zijn rekening.


Sara Lee en Unilever maakten donderdag tevens bekend dat de uiteindelijke overnameprijs is vastgesteld op 1,2 miljard euro. De overname zal naar verwachting in december worden afgerond.


Unilever is na Nestlé en Proctor & Gamble de derde grootste producent van consumentengoederen ter wereld.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden