Unilever maakt nieuwe start met betere Omo

Unilever maakt een nieuwe start met het wasmiddel Omo. In Engeland lanceert het Brits-Nederlandse voedings- en wasmiddelenconcern binnenkort een verbeterde versie van het middel, waarna in de loop van het jaar de rest van Europa zal volgen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De nieuwe Omo, in Engeland Persil geheten, wijkt volgens een woordvoerder van Unilever op twee punten af van het begin vorig gelanceerde 'nieuwe generatie Omo'. Het vlekverwijderingssysteem is aangepast, terwijl het wasmiddel een vuilafstotend polymeer-laagje over de kledingvezels aanbrengt. Daardoor hecht het vuil minder goed aan de kleding.

Binnen negen maanden na de Britse introductie komt het vernieuwde Omo naar het Europese vasteland. De herstart wordt ondersteund door een intensieve reclamecampagne op radio, televisie en andere media.

Opmerkelijk is dat Unilever zich daarbij niet alleen richt op huisvrouwen, zoals de meeste fabrikanten van wasmiddelen doen. In de campagne wordt ook speciaal aandacht gegeven aan mannen, gezinnen waarvan de kinderen niet meer thuis wonen en carrièremakers omdat die doelgroepen volgens de Unilever-zegsman ook interessant zijn.

Omo heeft flink marktaandeel verloren door het mislukte avontuur met Omo Power, het wasmiddel dat door concurrent Procter & Gamble werd neergesabeld omdat het gaten in kleding veroorzaakte. Momenteel schommelt het aandeel van Omo op de Nederlandse markt rond de 6 procent, veel minder dan het aandeel van 17 procent van Procters Ariel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden