Unilever eerste slachtoffer van nieuwe boekhoudregels

Het voedings- en wasmiddelenconcern Unilever is het eerste Nederlandse bedrijf dat op papier een forse winstdaling boekt door de nieuwe boekhoudkundige regels....

'Wij zijn erg tevreden met wat we gepresteerd hebben, als u 't mij vergeeft.' Burgmans maakte gisteren zichtbaar genietend bekend dat de winst met 16 procent is gestegen tot 5,3 miljard euro (11,7 miljard gulden).

Dat is de winst vóór afschrijving van goodwill en andere bijzondere posten, want bedrijven zijn voortaan verplicht die 'goodwill' - het bedrag dat een bedrijf bij een overname bovenop de boekwaarde betaalt - als bezit in de balans op te nemen en af te schrijven. Afboeken van het eigen vermogen mag dus niet meer. Daardoor, én door 1,8 miljard euro aan reorganisatie-kosten, zag Unilever de nettowinst dalen met 58 procent tot 'slechts' 1,1 miljard euro.

Maar operationeel zien de cijfers er beter uit. De 'Weg naar Groei' die het bedrijf precies een jaar geleden aankondigde, verloopt voorspoedig. Van de 1600 merken zijn er al 630 geschrapt, waaronder de Nederlandse (af)wasmiddelen All en Dubro, en het soepmerk Royco. Uiteindelijk moeten er 350 tot 400 uiterst rendabele topmerken overblijven, die nu al goed zijn voor 90 procent van de omzet.

Die survival of the fittest gaat bij Unilever gepaard met een reorganisatie waarbij 25 duizend banen verdwijnen, en daarvan zijn er in het afgelopen jaar al 5300 gerealiseerd, met de sluiting van 23 vestigingen wereldwijd. Het merendeel van de geschrapte banen is gerealiseerd via herplaatsingen en natuurlijk verloop, meldde de bestuursvoorzitter.

Burgmans is 'buitengewoon tevreden' over de resultaten van de bedrijven die het concern vorig jaar heeft overgenomen, zoals het Amerikaanse Bestfoods, Ben & Jerry's ijs en Slim.Fast. Bestfoods, producent van onder andere Knorr, droeg fors bij aan het resultaat over 2000; zonder Bestfoods zou de bedrijfswinst niet 16, maar 10 procent hoger zijn uitgekomen.

De voedings- en wasmiddelenfabrikant boekte in alle werelddelen goede resultaten. De winstgroei was sterk in Azië en ook Noord-Amerika liet een behoorlijke omzetstijging zien. In Europa deden de bekende merken het aardig, maar de verkopen vielen over het geheel wat tegen door een matige zomer. De ijs- en drankenverkopen bleven daardoor wat achter bij de verwachtingen.

Unilever voorziet dit jaar een verder groeiende omzet en winst, mede dankzij de overnames vorig jaar. Het concern rekent op een stijging van de winst per aandeel van even boven de 10 procent (vóór afschrijving van goodwill). Over 2000 komt de stijging uit op 7 procent.

Burgmans is niet bang dat het concern zal lijden onder de dreigende Amerikaanse recessie. 'Wij denken dat dat een zachte landing wordt. Overigens gaan wij er niet van uit dat dat veel invloed zal hebben op onze verkopen; mensen blijven toch hun tanden poetsen en zich voeden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden