Unilever daagt overnameprooi Bestfoods uit

Unilever probeert het Amerikaanse voedingsmiddelenconcern Bestfoods uit de tent te lokken. De Amerikanen weigeren al twee weken te reageren op een overnamebod van de Brits-Nederlandse combinatie....

Bij de presentatie van zijn bod (45 miljard gulden, ofwel 66 dollar per aandeel Bestfoods) verklaarde Unilever dat een overname een kostenvoordeel van ruim 500 miljoen dollar zou opleveren. Bestfoods raamt echter, op basis van gesprekken met de Amerikaanse investeringsbank CSFB, de synergievoordelen op 1 miljard dollar.

Des te meer reden om daadwerkelijk met elkaar te gaan praten, meent Unilever. Co-voorzitter FitzGerald nodigt de directie van Bestfoods dan ook uit om hun synergieplaatje toe te lichten. Immers, hoe meer voordeel er te behalen valt, des te beter het is, vindt de Brits-Nederlandse levensmiddelenreus.

FitzGerald gaf maandag in New York aan pas een hoger bod te overwegen, als het verhaal van Bestfoods overtuigend is. Maar Unilever is 'niet bereid poker te spelen als er niemand aan tafel zit'.

Unilever begon half april zijn jacht op Bestfoods met een bod van 61 tot 64 dollar per aandeel. Begin mei volgde een verhoging tot 66 dollar. Analisten stellen nu dat Unilever Bestfoods pas zal weten binnen te halen bij een bod van 70-75 dollar per aandeel. Concurrent Heinz zou bereid zijn 72 dollar per aandeel te betalen.

Eerder deze maand zei de tweede topman van Unilever, A. Burgmans, dat voorlopig een vijandig bod op het Amerikaanse bedrijf niet aan de orde is. Maar met deze nieuwe poging Bestfoods tot een reactie te dwingen geeft Unilever wel aan zeer veel te zien in een overname van het bedrijf.

De weigerachtige houding van de Bestfoods-directie heeft ook aandeelhouders aangezet tot het beginnen van een rechtszaak. Zij vinden dat de directie niet goed voor hun belangen zorgt door steeds geen aandacht te schenken aan de kooppogingen van, onder andere, Unilever.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden