Unilever-baas Polman haalt hard uit naar oud-topman Burgmans

Unilevers topman Paul Polman heeft flink uitgehaald naar Antony Burgmans, tot mei 2007 aan het bewind. In een interview met Het Financieele Dagblad zegt hij donderdag over hem: 'Er is weinig groei geweest en weinig waarde gecreëerd. We zijn de connectie met de top verloren.'

ROTTERDAM - Polman stelt dat Unilever steeds moest herstructureren omdat de kosten wel groeiden maar het bedrijf niet. Sinds hij zelf in januari 2009 de baas werd, is dat anders. Hij wijst erop dat sindsdien de koers van het aandeel met 40 procent is gestegen.


Op de aandeelhoudersvergadering, donderdag in Rotterdam, was het interview onderwerp van het gesprek. Polman probeerde zich ervan te distantiëren door het af te schuiven op de journalisten, maar zijn woordvoerder bevestigt dat hij het artikel van tevoren heeft gelezen. In het artikel zei hij over de media: 'Het is een vrij onverantwoordelijke industrie geworden.'


Tegen zijn aandeelhouders zei hij dat er weliswaar al veel is veranderd en de weg naar groei was ingeslagen, maar dat de markt dat nog moest gaan begrijpen. 'Dat is niet een kwestie van een jaartje hard groeien, dat is een kwestie van vijf jaar lang achter elkaar stevig groeien.'


Het terugbrengen van het aantal Unilever-merken van 1.600 naar 400, een strategie die onder Burgmans werd ingezet, heeft het concern volgens Polman niet veel opgeleverd. 'De kosten zijn teruggelopen maar de omzet ook. Dan zijn dat lege eieren. We zien dat we harder groeien waar we meer keuze bieden.'


Groeien, dat doet Unilever zeker. Polman had het afgelopen jaar al betiteld als het beste jaar ooit voor Unilever. De beurskoers reageert daar nog niet overtuigend op. Unilevers koers steeg weliswaar ruim 40 procent sinds Polmans aantreden begin 2009, maar in dezelfde periode steeg concurrent Reckitt Benckiser (schoonmaakmiddelen) 59 procent, Kraft Foods (voedsel) 30 procent en Nestlé 39 procent. De grote concurrent Procter & Gamble steeg wel slechts 15 procent.


Polman wilde na de aandeelhoudersvergadering zijn uitlatingen niet toelichten. 'U zult vast wel uw werk moeten doen, maar ik heb hier geen tijd voor', zei hij.


Jan Maarten Slagter, voorzitter van de Vereniging Effecten Bezitters, valt Polman bij. 'Onder Burgmans was er geen strategie en geen groei.' Volgens Slagter blijft Unilever nog altijd achter bij zijn concurrenten, 'maar er gebeuren nu goede dingen. Alleen is de markt er nog niet van overtuigd dat het blijvend is.' Misschien, zegt Slagter, doordat Unilever 'niet gefocust' is: Unilever maakt zowel zeep als voedingsmiddelen als artikelen voor persoonlijke verzorging.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden