Une Enfance, Electric Lady en Phantom Boy

De favorieten en de aanraders van de redactie: een film over kinderen en een film voor kinderen, een vies hondje uit de 16de eeuw en meer.

Jimmy en zijn broertje in Une enfance.

Film - Une enfance, Regie Philippe Claudel

De 12-jarige Jimmy is een zelfstandig type. Hij moet wel: zijn moeder is verslaafd, zijn stiefvader een griezel. De veelbekroonde schrijver en filmmaker Philippe Claudel (Avant l'hiver, Il y a longtemps que je t'aime) laat in zijn vierde speelfilm literaire kunstgrepen achterwege. De vorm van Une enfance is vrij, de realistische stijl overtuigt. De plaats waar Claudel opgroeide, Dombasle-sur-Meurthe, speelt een belangrijke rol; de regisseur toont zowel het prachtige als het lelijke gezicht van het industriestadje, zoals hij ook de beste en zwartste kanten van Jimmy's jeugd laat zien.

Theater - Electric Lady, door Beatrice van der Poel. Regie: Eva Bauknecht. Tournee t/m 21 mei

De beroemde liedjes van sixties-gitaarheld Jimi Hendrix in het Nederlands zingen, werkt dat? Wanneer Beatrice van der Poel De wind huilt Mary inzet, haar versie van The Wind Cries Mary, weet ze het publiek daarvan snel te overtuigen. Door prachtig te zingen, zich te laten begeleiden door een uitstekende band en door de liedjes te omlijsten met persoonlijke verhalen, die het Hendrix-oeuvre van een eigenzinnige invalshoek voorzien.

Klassiek - Pierrot Lunaire, Daan Roosegaarde, Claudia Barainsky, Nederlands Philharmonisch Orkest. Amsterdam, Concertgebouw, 24 oktober

De zonverlichte dag is van iedereen, de nacht is van hem, vindt de maanzieke Pierrot. In de Nacht van de Nacht wordt het donker in het Concertgebouw en krijgen zijn fantasieën over liefde en lust vrij spel.

Claudia Barainsky verkent in Schönbergs compositie Pierrot Lunaire het broeierige grensland tussen spreken en zingen. Daan Roosegaarde onthult zijn nieuwe kunstwerk.

Film - Phantom Boy, Regie Alain Gagnol en Jean-Loup Felicioli

Mooi voor kinderen en hun ouders, deze volwassen ogende animatiefilm over een jongen die vanuit zijn ziekenhuisbed de misdaad bestrijdt in New York. Zijn heldentruc: hij kan uit zijn lichaam treden en onzichtbaar door de stad zweven, als een geest. Regisseurs Alain Gagnol en Jean-Loup Felicioli maakten eerder de animatiefilm Une vie de chat (in Nederland uitgebracht als Van de kat geen kwaad, 2010), die werd genomineerd voor een Oscar. Phantom Boy is al net zo prachtig getekend en vertelt een spannend, ontroerend verhaal.

Beeldende kunst - Van Bosch tot Brueghel: de ontdekking van het dagelijks leven Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, t/m 17/1

Akkoord, dat Hooiwagen-triptiek is welbeschouwd een fremdkörper, en wát ze bij Boijmans nu precies onder een genrestuk verstaan blijft wat vaag, maar dan nog: wat een plezier biedt deze rond 16de-eeuwse prenten en schilderijen opgebouwde, en als een stad vormgegeven tentoonstelling! Zij toont wereldse figuren, belasting-inners, keukenmeiden, boeren, in taferelen die al dan niet moralistisch van aard zijn.

Voor de speurders onder u een uitdaging: zoek het braaksel likkende hondje. Hint: de achternaam van de kunstenaar begint met een B, en 't is niet Bosch.

Dans - 100% Selfmade door DOX/Maas Theater & Dans. Concept Hildegard Draaijer en Arthur Rosenfeld. Tournee t/m 26/1

Acht mannen - breakdancers van huis uit - proberen een voorstelling te maken. We zien ze poses oefenen, nu en dan een ideetje lanceren en samen dollen. Het klinkt misschien weinig spannend, maar toch is 100% Selfmade een uitermate aimabele productie. Geraffineerd en met zelfspot wordt hier een soort 'choreograferen voor dummies' neergezet. Met op de juiste momenten meer gepolijste scènes, en eigenzinnige performers naar wie je wilt blijven kijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden