Un prophète, Capote, Her

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Niels Arestrup (links) en Tahar Rahim in Un prophète.Beeld .

Un prophète (Jacques Audiard, 2009)
NPO 2, 23.30-02.04 uur.

Als schuchter broekie belandt de 19-jarige Malik in de cel, als ervaren gangster komt hij er zes jaar later weer uit. Bij aankomst in de gevangenis valt Malik meteen in handen van de tirannieke Corsicaan César (Niels Arestrup), voor wie hij de smerigste klussen moet opknappen om te kunnen overleven. Hun verhouding wordt steeds vertrouwelijker, tot Malik het punt bereikt waarop hij César van de troon kan stoten.

Zou het zo gaan, kun je je afvragen tijdens het kijken naar het ontzagwekkende gevangenisdrama Un prophète? Zouden sommige criminelen zich in de gevangenis daadwerkelijk omhoog werken langs de misdaadladder, tot ze na hun detentieperiode als maffiabaas op de stoep staan? Of dit gegeven nu realistisch is of niet, regisseur-scenarist Jacques Audiard (De rouille et d'os) brengt het met een overrompelende overtuigingskracht; hoofdrolspeler Tahar Rahim geeft de ontwikkeling van zijn personage bovendien zo sterk gestalte, dat het echt lijkt alsof de film over een periode van zes jaar is opgenomen.

Capote (Bennett Miller, 2005)
Canvas, 20.40-22.30 uur.

Deze biopic over de onmogelijke schrijver Truman Capote vermeldt Bennett Miller als regisseur, maar niemand twijfelt eraan dat dit de film is van Philip Seymour Hoffman. In een interview met filmcriticus David Edelstein, vlak na de première van Capote, benadrukte Hoffman hoe moeilijk het was geweest als forse man met een groot hoofd en een diepe stem gestalte te geven aan een man met een iel figuur, een klein hoofd en een hoge stem. De betreurde Hoffman slaagde er niet alleen in, hij haalde er een niveau mee dat hij daarna pas weer met The Master zou bereiken.

Her (Spike Jonze, 2013)
Film 1 Premiere, 22.15-00.15 uur.

Van een mooie treurigheid is-ie, de wezenloze blik waarmee Theodore Twombly in de openingsscène van Her richting camera staart. In een halve tel maakt Joaquin Phoenix (met snor en in vuurrood retroshirt) duidelijk hoezeer zijn personage lijdt onder de recentelijk verbroken relatie met zijn jeugdliefde. Dan ontdekt Theodore, die werkt voor een bedrijf dat op bestelling persoonlijke brieven in een handgeschreven lettertype fabriceert, een hypergeavanceerd, pratend computerprogramma. Het sorteert niet alleen zijn e-mails en regelt een blind date voor hem; het is een programma dat naar hem luistert, met hem denkt en voelt, flirt zelfs. Samantha noemt ze zich (Scarlett Johansson voorziet haar van een stem), een zelflerend systeem zo energiek, lichtvoetig, charmant, intelligent en begripvol, dat Theodore al snel voor haar valt. Regisseur Spike Jonze, die met Being John Malkovich en Adaptation eerder op vergelijkbaar eigenzinnige wijze de grenzen van de menselijke geest verkende, schetst een toekomst die volledig voorstelbaar is, met technologie die niet meer is dan een doorontwikkelde versie van bestaande apparaten. Een kleine, gevoelige, uitdagende en modern vormgegeven film over de ontwikkeling van verliefdheid in een universum dat angstaanjagend dichtbij is..

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden