Uitzendconcern Vedior zet deur op kier voor overname

Vedior wil verder opstoten in de wereldranglijst van uitzendbureaus. Maar zelf overnames doen kan de Nederlandse onderneming, nu nummer vier, niet....

Van onze verslaggever

'Als Manpower zich meldt, gaan we praten', zei Smit dinsdag bij de presentatie van de jaarcijfers. 'Wij verwachten dat er binnen enkele jaren twee tot drie wereldspelers overblijven en wij willen daar één van zijn.'

Sinds Vedior in 1997 zelfstandig werd van detailhandelsconcern Vendex, heeft het zich opgewerkt van nummer tien op de ranglijst tot een plek in de hoogste regionen. Het bedrijf moet nu alleen nog Adecco, Manpower en Randstad voor zich dulden.

'Tot nu toe heeft Vedior zelf een zeer actieve rol gespeeld in die opmars', aldus Smit. 'Maar de vraag is hoeveel tijd ons rest om de volgende grote stap te zetten. Op het terrein van overnames moeten we onze adem even inhouden. Misschien moeten we nu dus serieuze gesprekken met anderen gaan voeren die interesse in ons hebben.'

Het Amerikaanse Manpower toont echter weinig belangstelling voor Vedior. 'Voor Nederland zou het leuk zijn voor ons marktaandeel, maar wereldwijd voegt Vedior voor ons weinig toe', aldus de woordvoerder van Manpower Nederland. 'Van Manpower zijn de komende tijd geen grote overnames te verwachten.'

Vedior heeft een bewogen jaar achter de rug. Het deed zijn schoonmaakbedrijf Abilis van de hand en kocht daarvoor het Britse gespecialiseerde uitzendbureau Select Appointments. Voor die aanschaf moet het bedrijf nog steeds een lening van 1 miljard gulden herfinancieren. Waarschijnlijk gebeurt dat niet door een extra uitgifte van aandelen, omdat bij de huidige lage beurskoers de aandelen te veel zouden verwateren.

De omzet steeg in 1999 met ruim 22 procent tot ruim 4 miljard euro. De groei kwam deels door de overname van Select; de autonome groei was 10 procent. De nettowinst bedroeg, na goodwill en inclusief buitengewone resultaten, 419 miljoen euro. Exclusief buitengewone baten en goodwill daalde de winst naar 98 miljoen euro.

De koers van Vedior zakte afgelopen najaar ineen nadat het bedrijf met een winstwaarschuwing kwam. Door de krapte op de arbeidsmarkt kon Vedior Nederland moeilijk aan uitzendkrachten komen en werd een 6 tot 9 procent lagere winst per aandeel verwacht. Uiteindelijk viel het winstcijfer mee, met een daling van 4,9 procent.

Vedior verwacht de komende tijd veel van internet. Het gaat 6 miljoen euro uitgeven aan het maken van een internet-site waarop uitzendkrachten een baan kunnen vinden. Eenzelfde bedrag steekt Vedior in een zogeheten portal voor opdrachtgevers. In België moet die site als eerste in gebruik worden genomen.

Bestuursvoorzitter Smit waagt zich niet aan een winstverwachting voor het jaar 2000. Wat betreft de activiteiten in Nederland, die ongeveer 13 procent van Vediors totaalomzet uitmaken, denkt hij dat Vedior het eerste halfjaar niet beter zal presteren dan in het eerste halfjaar van 1999. 'Als we in Nederland ons marktaandeel kunnen handhaven, zijn we tevreden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden