Uitzendbranche ziet weer kansen bij mkb

De uitzendmarkt lijkt zich voorzichtig te herstellen, blijkt uit de kwartaalcijfers van uitzendorganisaties. Grote uitzenders zochten hun heil de afgelopen jaren vooral in het leveren van personeel aan grote bedrijven, maar in het midden- en kleinbedrijf (mkb) zou de groei zitten.

AMSTERDAM - De afgelopen jaren leek er voor uitzendorganisaties geen droog brood te verdienen in het leveren van personeel aan bedrijven van kleine en middelgrote omvang. Zij moesten het vooral hebben van multinationals, met name voor het uitvoeren van reorganisaties. In het kielzog van de herstellende economie, en in hun zoektocht naar extra inkomstenbronnen, kijken uitzenders ook weer naar het mkb.


Deze week publiceerden de twee grootste uitzendorganisaties van Nederland de resultaten over het eerste kwartaal. USG People meldde vrijdag een omzet van 542,8 miljoen euro, tegen ruim 524 miljoen euro een jaar eerder. Onder de streep bleef er 6,8 miljoen euro over, tegen een verlies van 2 miljoen euro in de eerste drie maanden van 2013. Ook Randstad meldde positieve cijfers en lijkt uit het dal te krabbelen.


'We verwachten dat de werkgelegenheid bij kleinere bedrijven vanaf de tweede helft van dit jaar zal herstellen', zegt topman Rob Zandbergen van USG People, dat zich onder meer met dochterbedrijf Unique op ondernemers richt. 'Het mkb heeft het moeilijk gehad, de vraag vanuit de markt was er lange tijd niet. In het verleden haalden we er 60 procent van onze omzet, dat percentage ligt nu een stuk lager.'


Volgens Zandbergen is het een aantrekkelijk segment. 'De volumes zijn lager, maar de marges zijn beter dan bij grote bedrijven.' USG zegt dat er behoefte is aan juridische medewerkers en ander gespecialiseerd personeel. Ook probeert het klanten aan zich te binden door het aanbieden van een website waarmee ze personeel kunnen inhuren. Zandbergen: 'De benadering van simpelweg bellen en personeel aanbieden, werkt niet langer.'


Volgens arbeidsdeskundige Ton Wilthagen is het geen verrassing dat de grote uitzenders hun aandacht deels verleggen. 'Ze staarden zich lange tijd een beetje blind op de grote jongens als ASML en Philips. De structuur van de markt is veranderd. Door al die reorganisaties worden ook de multinationals in Nederland kleiner. Er zijn meer kleinschalige uitzendformules nodig. Ook zie je dat kleine bedrijven steeds vaker zzp'ers of mensen op basis van flexibele contracten aannemen. Uitzendconcerns moeten daar dus beter op inspelen.'


Volgens Wilthagen groeit de vraag van kleinere bedrijven naar uitzendkrachten, maar sluiten grote uitzenders daar nog onvoldoende op aan. 'Vooral in sectoren als de techniek, metaal en ict gaan bedrijven dit jaar groeien en dus op zoek naar personeel. Het probleem is dat ze schaalgrootte missen en daardoor niet aansluiten op grootschalige uitzendorganisaties. Uitzenders zouden kunnen helpen bij het opzetten van regionale arbeidspools en kunnen inkomsten genereren door bijvoorbeeld opleidingstrajecten aan te bieden.'


Topman Jacques van den Broek van Randstad liet deze week weten zijn accountmanagers de opdracht te hebben gegeven klanten actiever te benaderen.


Het midden- en kleinbedrijf geldt traditioneel als banenmotor. Alle bedrijven met niet meer dan 250 mensen in dienst vallen eronder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden