Uitstekende cast schippert tussen droom en daad in stevig, vloeiend melodrama

De lat ligt hoog voor Bride Flight. ‘Van de makers van de voor een Oscar genomineerde film De tweeling’, luidt de ietwat haperende aanprijzing op het filmaffiche....

Pauline Kleijer

Met dezelfde regisseur, dezelfde scenarioschrijfster, cameraman, editor en producenten is het geen verrassing dat Bride Flight in verschillende opzichten aan zijn voorganger doet denken. Het verhaal omspant opnieuw bijna een heel mensenleven, en lotsverbondenheid, familiegeheimen en de Tweede Wereldoorlog spelen weer een grote rol.

Scenarioschrijver Marieke van der Pol, die voor De tweeling een roman van Tessa de Loo bewerkte, baseerde zich dit keer op eigen onderzoek naar de gebeurtenissen rondom de luchtrace van Londen naar Nieuw-Zeeland in 1953. Een KLM-toestel won die race, met aan boord een groot aantal jonge Nederlandse vrouwen.

Uit gesprekken met mensen die de vlucht meemaakten, destilleerde Van der Pol de fictieve levensverhalen van Ada, Marjorie en Esther. Drie vrouwen, meisjes nog, die in Nieuw-Zeeland het geluk zoeken waaraan het hen in het naoorlogse Nederland ontbrak. Hartsvriendinnen zijn het niet, maar toch raken hun levens vanaf hun ontmoeting in het vliegtuig onontwarbaar verknoopt. Vooral door tussenkomst van Frank, een avonturier die in Nieuw-Zeeland een wijnboerderij begint.

Bride Flight schetst een helder beeld van een generatie naoorlogse emigranten. Ze ontworstelen zich met succes aan het benauwende Nederland van de jaren vijftig, maar raken nooit uit de schaduw die de oorlog over hun leven wierp. Tegelijk is de film een tijdloos portret van drie vrouwen die noodgedwongen schipperen tussen droom en daad.

Net als in De tweeling zet Sombogaart het melodrama stevig aan, maar de onthullende close-ups met aanzwellende vioolmuziek zijn in Bride Flight beter gedoseerd. Dankzij de vloeiende regie, de fraaie aankleding, de goed benutte locaties en het knappe scenario is Bride Flight een meeslepende vertelling, die ontroert zonder de kijker in een emotionele houdgreep te nemen.

De grootste lof verdienen de makers voor de uitstekende casting. Het acteerwerk is over de hele linie indrukwekkend, waarbij vooral opvalt hoe knap de jongere en de oudere Ada, Esther en Marjorie – ieder door twee verschillende actrices gespeeld – op elkaar aansluiten.

Of er nog een Oscarnominatie in het verschiet ligt, is de vraag. Sombogaart en zijn team hebben hem zeker verdiend: Bride Flight is een film die staat als een huis. Pauline Kleijer

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden