Uitsloofvoetbal

Briljant voetbal...

Dat is volgens Hans Faber van Nike Europa de centrale boodschap die Nike wil uitventen met zijn voetbalfilmpjes in de reclameblokken.

De nieuwste debuteerde woensdagavond op SBS 6 tijdens de rust van Nederland-Frankrijk. En de commercial blijft in een iets kortere versie nog anderhalve maand op tv. De film begint in de catacomben voor de aftrap van Portugal-BraziliFigo speelt Ronaldo door de benen met een pesterig 'Ol Als vervolgens andere spelers (Denilson, Roberto Carlos, Eric Cantona duikt ook ergens op) er met de bal vandoor gaan, ontstaat een alternatieve wedstrijd. In vooral showing off. Op, naast en onder het veld, de bal belandt zelfs even buiten het stadion. Waar 'toevallige voorbijganger' Ruud van Nistelrooij (jawel, ook gesponsord door Nike) hem terug het stadion in lelt. Uiteindelijk wordt een bijna scorende Ronaldinho door de scheidsrechter gevloerd. Nike begon in 1998 met dit soort jaarlijkse filmpjes, inmiddels een even beproefd genre als Nintendo-spelletjes. Nike's in Amsterdam gevestigde reclamebureau Wieden & Kennedy won met de spetterend in beeld gebrachte balkunstjes van in 1998 ook al Braziliaanse spelers subiet een ADCNLamp voor vernieuwende reclame. En Nike, dat zes jaar terug nog slechts een bescheiden speler op de voetbalmarkt was, telt anno 2004 mee als voetbalmerk. 'Ik denk dat wij in de meeste Europese landen na Adidas op de tweede plaats komen', aldus Nike's Faber. De nummer drie, hier Umbro en daar Puma, volgt steeds op flinke afstand. Het nieuwe spotje is ook te zien op nikefootball.com en vorig weekend al op mobieltjes van leden van Nike Football. Een primeur. 'We testen of genoeg jongens in onze doelgroep een telefoon met de benodigde Java-videoapplicatie hebben', verklaart Faber.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden