Uitpakken

De modieuze man trekt geen traditioneel kostuum meer aan. Casual sweaters, uitgesproken kleuren en gedurfde combinaties gaan het beeld komende winter bepalen, bleek in Parijs.

Als een ding duidelijk is geworden tijdens de afgelopen modeweek in Parijs is het dat mannenmode in de mode is. Het aantal shows neemt toe, de shows worden drukker bezocht, ontwerpers zijn beroemdheden op zich en de bezoekers worden steeds hipper. Nog even en de mannenmodeweek in Parijs is net zo'n hysterisch gebeuren als de vrouwenmodeweek.


Het is niet alleen het circus eromheen waardoor de mannenmodeweek steeds meer op de vrouwenmodeweek begint te lijken. Het is ook het aanbod. Net als in de vrouwenmode wordt het steeds moeilijker in de verschillende collecties één lijn te ontdekken. Alles kan, lijkt het devies. Van de uitgesproken denimjasjes met tie-dye-motief van de Belgische ontwerper Dries Van Noten tot de stoere en geraffineerde mode van Lanvin en het chique spul van Dior Homme.


Dat het aanbod en het aantal trends is toegenomen, is niet gek als je bedenkt dat de modementaliteit van mannen de afgelopen jaren flink is veranderd. Met name mannen van een jaar of 20, 30 zijn veel met mode en kleding bezig. In Parijs deden de bekende modemerken op verschillende locaties hun best juist díé mannen aan te spreken.


Het traditionele pak blijkt daarbij op zijn retour. Het sluit niet meer aan bij de behoeften van de nieuwe doelgroep. Jonge en modebewuste mannen nemen geen voorbeeld aan hun vader. Ze zijn een stuk eigenwijzer, durven meer. Dus droegen de modellen bij Givenchy allemaal witte sneakers, ook onder nette pakken. Bij Dior Homme werd een klassiek colbert met een spijkerbroek gecombineerd. Bij Kenzo droegen de modellen casual truien en bomberjacks over colberts. Lanvin liet smalle gekleurde dassen met een punky gevoel zien. En dat is nog maar een greep.


De grote gemene deler van de mode voor aankomende winter is de casual mentaliteit en de speelse manier van combineren. Het traditionele pak is nog niet helemaal verdwenen, maar het ziet er volgens het gros van de ontwerpers in Parijs komende winter wel een stuk frisser en jonger uit. Zo zijn de broeken overwegend kort en slank. Kijk naar die van Dior Homme en Raf Simons.


In zijn show, afgelopen woensdagavond in een oud bankgebouw op het chique Place Vend¿me, deed Simons nog iets wat ook in de vrouwenmode bon ton is. Hij flirtte volop met de beeldende kunst. Daarvoor was hij een samenwerking aangegaan met de Amerikaanse kunstenaar Sterling Ruby, met wie hij al jarenlang bevriend is. Dat leverde nu eens geen pretentieuze en onmogelijke mode op die beter in een museum dan in de winkel past. Nee, Simons en Ruby lieten draagbare denim overhemden en skinny jeans zien, met Jackson Pollock-achtige spetters. De oversized jassen waren versierd met kleurige applicaties. En alle modellen liepen op dezelfde lompe moonbootachtige schoenen.


Nog meer kunstige mode was te zien bij Walter Van Beirendonck. De Belgische ontwerper is nooit te beroerd om modellen in excentrieke kleding de catwalk op te sturen en had ook woensdagmiddag flink uitgepakt met glimmende leggings, uitbundige verentooien (met de tekst 'stop racism') en knap gemaakte, kleurrijke jasjes die uit verschillende onderdelen bestonden.


Kleur was ook het belangrijkste thema bij Dries Van Noten, een Belg die al jaren aan de top staat en nog steeds elk seizoen weet te verrassen met originele en hebberig makende kleding. Zijn inspiratie kwam overal vandaan, vertelde de ontwerper backstage na de show. New wave-invloeden, het hippietijdperk, sportkleding, graffiti, moderne hiphop en oldskool romantiek. Hij had het allemaal door elkaar gegooid.


Van Noten laat zich erop voorstaan dat hij geen formule heeft, dat hij als ontwerper vooral dicht bij zichzelf blijft, dat hij blij is dat hij niet in Parijs maar in Antwerpen woont en dat hij nog nooit heeft geadverteerd. Ondertussen weten nogal wat vooraanstaande modetypes de weg naar zijn winkels te vinden en opent in maart in Musée des Arts Décoratifs in Parijs een expositie met zijn werk. Hij is het grote bewijs dat een goed product uiteindelijk belangrijker is dan een gelikte marketingcampagne.


Slimme marketing kan wel helpen. Neem Givenchy. Dat was nooit zo populair geworden zonder de sweaters en T-shirts met opvallende prints. Ze vallen in de smaak bij een jonge doelgroep die met dat soort kleren laat zien dat ze weten wat er speelt én dat ze het geld hebben om designerkleding te betalen. Voor komende winter borduurt hoofdontwerper Riccardo Tisci vrolijk voort op zijn succesformule, dit keer met op basketbal geïnspireerde prints. Ze zullen zeker in de smaak vallen bij de streetwise clientèle van Givenchy.


Pak met een twist

Als er in Parijs al complete traditionele pakken op de catwalk verschenen, dan waren het pakken met een twist. Neem de slank gesneden pakken van Dior Homme. Hoofdontwerper Kris Van Assche had ze versierd met fijn geborduurde lelietjes-van-dalen en een grote tekening die aan een wolmerk doet denken. Phillip Lim liet onder meer een modern en casual pak van ongewassen denim zien. Bij Givenchy liepen de modellen in velours pakken met een dandy-achtige uitstraling en colberts met een print. Nog meer pakken met een twist: de jasjes met een leren flap en de broeken met een dubbele band van Maison Martin Margiela. Of de slank gesneden pakken van Lanvin, die werden gedragen met felgekleurde overhemden, sneakers en soms zelfs een trui.


Weg met dat eeuwige, saaie zwart

'Ik wilde kleur geven aan de mannengarderobe, want mannen en kleur gaan niet altijd even goed samen', zei Dries Van Noten backstage na zijn kleurrijke show. Hij had zijn show indrukwekkend verdeeld in verschillende kleuronderdelen en felle kleuren gemengd met vaalgrijs en morsig bruin, zodat het niet al te moeilijk werd. Hij was niet de enige ontwerper die met kleur aan de haal ging.


Ook Raf Simons, Walter Van Beirendonck en Kenzo lieten uitgesproken kleurrijke collecties zien. Lucas Ossendrijver, de Nederlandse hoofdontwerper van de mannenmode van Lanvin, combineerde rood, roze en groen met klassiek grijs. En Alessandro Sartori, die nu ruim een jaar voor Berluti werkt, ziet mannen graag in een lange rode jas of een steenrood pak. Weg met dat eeuwige zwart. Kleur is het devies.


De statementsweater

Mannen die geen zin hebben in een jasje, dragen een sweater of een gebreide trui. Hermès verkoopt daarom prachtige en peperdure truien van zachte kasjmier. Maar daar is weinig modieus aan. Wie een beetje met de mode mee wil doen, investeert liever in een sweater met een statementprint. Zeg maar een sweater waarbij goed ingevoerde types meteen weten om welk merk het gaat.


Zo zijn prints die met basketbal te maken hebben volgend winterseizoen synoniem voor Givenchy. Op de sweaters van Phillip Lim staat een groot paardenhoofd en op die van Dior Homme staan kleine lelietjes-van-dalen. De sweaters van Kris Van Assche zijn versierd met een feestelijke confettiprint. Kenzo heeft sweaters met een patchwork landschap en gebreide truien met een moderne variant op het traditionele jacquardmotief. De gebreide truien van Raf Simons hebben gekleurde applicaties en Lanvin is te herkennen aan applicaties in de vorm van een hand of een geabstraheerd gezicht.


Japans ontwerp over de tong

Het Japanse modemerk Sacai is in Nederland nog nauwelijks bekend en het wordt hier ook nog niet verkocht, maar in Parijs heeft men het over het merk. Zo wordt gezegd dat het label favoriet is van toonaangevende modetypes al Anna Wintour en Karl Lagerfeld. Tijdens de presentatie zaterdag was goed te zien waarom. Hoofdontwerper Chitose Abe maakt interessante casual outfits met bijzondere details. Perfect afgewerkte jassen zagen eruit alsof ze deels binnenstebuiten waren gekeerd, het colbert van een corduroy pak was gedeeltelijk doorgestikt. Over een lange geruite broek werd een korte broek gedragen en een gebreid vest werd gecombineerd met een doorgestikte bodywarmer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden