Uitkomst som is misleidend

Je zwemt drie maal zes meter onder water: hoe ver ben je (Binnenland, 4 augustus). Ik kan er geen antwoord bij bedenken....

Helma Jansen, Almelo

Kolomrekenen
Wat is kolomrekenen? Wilt u alstublieft begrippen gebruiken die opa’s en oma’s van – binnenkort – schoolgaande kleinkinderen ook kunnen begrijpen.

Kolomrekenen
W. Koemans, Gouda

Techniek
Ik ben het eens met de mening van Jan van de Craats, hoogleraar wiskunde en maatschappij aan de Universiteit van Amsterdam (Binnenland, 4 augustus). Als oud-onderwijzer heb ik ook gewerkt met de realistische rekenmethode en het kolomrekenen. Was dat in het voordeel van de leerlingen? Jazeker, maar slechts voor de 5 procent kinderen met een ‘rekenknobbel’ die later een atheneumadvies zouden krijgen; 95 procent van de leerlingen ondervonden de nadelen ervan. Ondanks de enorme hoeveelheid tijd en energie die door leerkracht en leerling werden geïnvesteerd, brak het inzicht niet door en bleef de rekenvaardigheid achter. Wat is er tegen het aanleren van een techniek? Wanneer je die beheerst, heb je iets in handen wat je in het dagelijks leven kunt gebruiken en anders ben je tijden bezig geweest met zaken die je boven de pet gaan. Verloren tijd! Mevrouw van den Heuvel Panhuizen beweert niet ‘terug’ te kunnen naar het mechanisch rekenen. Hoezo niet? Het kenmerk van wetenschap is toch dat het inzicht kan veranderen. Anders zou ik het ‘geloof’ willen noemen. Natuurlijk moeten getalenteerde rekenaars de kans krijgen het inzicht te vergroten, maar daar is altijd wel een mouw aan te passen.

Techniek
Remco Busink, Nieuwegein oud-onderwijzer

Schip
Ooit was ik schoolmeester op een lagere school in Den Haag. Schreef een vormsom op het bord: ‘Een schip vaart van Delfzijl naar Rotterdam. Het ruim van het schip is 53 meter lang en 17 meter breed. Daar zit een lading aardappelen in. De kapitein is 47 jaar oud. Hoeveel kilogram aardappelen vervoert hij?’ Mijn leerlingen moesten het verhaal van het bord overschrijven en daarna aan het rekenen slaan. Slechts één kind, Wieneke, keek bij het overschrijven met verwondering naar mij op. Ik verleidde haar met een stiekem gebaar tot zwijgen. De rest ging met rekenen verder, kwam inderdaad uit op 42.347 kilogram. Toen al, midden jaren vijftig.

Schip
Gerard van der Hoek, Den Haag 82 jaar

Ei
Naar aanleiding van de discussie over de rekenmethoden in het basisonderwijs de volgende anekdote. Mijn dochter kreeg ooit de volgende som voorgelegd: ‘Als het koken van een ei 5 minuten kost, hoelang duurt dan het koken van zes eieren?’ Haar antwoord: ‘5 minuten’, werd fout gerekend.

Ei
Paul Wouters, ’s-Hertogenbosch

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden