Uitkijklijst Tips van de recensenten

THEATER - 18


Drie Zusters van Anton Tsjechov door het Nationale Toneel, regie Theu Boermans, van 27-11 t/m 1-2.


Dromen van Moskou en daar nooit komen. En dan toch maar redden wat er te redden valt. Boermans voor de tweede keer (na De Trust, 1995) met de drie zusjes in de weer. Ariane Schluter, Anniek Pheifer en Katja Herbers zijn de zusjes. Blondes have more fun. Intrigerend.


HJ


19


FILM


Cloud Atlas, vanaf eind november in de Nederlandse bioscoop.


Het is moeilijk níét uit te kijken naar Cloud Atlas, door de Duitse pers aangekondigd als 'de eerste Duitse blockbuster', vanwege het voor Europese begrippen krankjorum hoge budget: 140 miljoen dollar. En dan die opvallend druk bezette regiestoel met Tom Tykwer (Lola rennt) én Andy en Lana Wachowski (The Matrix). De bestseller Cloud Atlas (2004) gold als onverfilmbaar vanwege de vele personages en tijdsprongen; van 1850 tot ergens ver na de apocalyps. Hoe breng je daar cohesie in aan? Wel, door Tom Hanks en Halle Berry ieder drie rollen te laten spelen. Hopelijk. Cloud Atlas wordt een grandioze draak óf duivelskunst.


BB


20


CABARET


André Manuel, 27 en 28-11, Stadsschouwburg Utrecht, daarvoor (try-outs) en daarna tournee. Micha Wertheim, 28-2 Kleine Komedia, Amsterdam, daarvoor (try-outs) en daarna tournee (bunkertheaterzaken.nl).


Er zijn nog maar weinig cabaretiers die het publiek met een ongemakkelijk gevoel de zaal uitsturen. De twee laatsten der Mohikanen in dit genre zijn André Manuel en Micha Wertheim. Van die laatste wordt Zomergasten-presentator Jan Leyers nog wel eens zwetend wakker. Manuel valt compromisloos aan met het programma Bonzaai!, 'de strijdkreet die pacifistische Japanse soldaten slaakten terwijl ze in de Tweede Wereldoorlog Amerikaanse vliegdekschepen te lijf gingen met miniatuurboompjes'.


Terwijl Manuel de moraal er inbeukt, gaat Micha Wertheim wat subtieler, cryptischer maar uiteindelijk net zo moralistisch te werk in Voor je het weet.


PvdH


21


BEELDENDE KUNST


Lissitzky - Kabakov, Van Abbemuseum, Eindhoven, 1-12 t/m 28-4.


Lissitzky - Kabakov is eigenlijk een tentoonstelling over drie Russen. Een (Lissitzky) uit het begin van het communisme, de andere twee (Ilja en Emilia Kabakov) uit het einde van die periode. Bij elkaar geeft het een prachtig overzicht van wat de communistische tijd voor Rusland en de Russische kunst heeft betekend. Want waar Lissitzky met zijn objecten en ontwerpen het optimisme van de sovjet avant-garde belichtte en uitdroeg, laat het echtpaar Kabakov zien hoe mistroostig, vaal en unheimisch het hele communistische experiment uiteindelijk strandde. De tentoonstelling in het Van Abbemuseum is samengesteld door Ilja en Emilia en brengt voor het eerst de twee oeuvres bij elkaar.


RP


22


FILM


The Master, begin december in de Nederlandse bioscopen.


Vijf jaar na zijn olie-epos There Will be Blood presenteert Paul Thomas Anderson op het filmfestvial van Venetië The Master, over een charismatische man (Philip Seymour Hoffman) die zijn eigen religie opricht, à la Scientology. De regisseur zou zijn film hebben voortvertoond aan goede vriend Tom Cruise, die in Andersons mozaïekfilm Magnolia de beste rol uit zijn carrière speelde (maar niet in The Master zit). Scientology-posterboy Cruise had nog wel wat kritiekpuntjes, berichtte de Amerikaanse pers.


BB


23


THEATER


Na de repetitie/Persona naar Ingmar Bergman door Toneelgroep Amsterdam, regie Ivo van Hove, vanaf 6-12 op tournee.


Van Hove en Bergman - het begint op een artistiek huwelijk te lijken. Na Scènes uit een huwelijk en Kreten en Gefluister nu twee korte stukken op een avond. Over de vluchtheuvel die kunst en theater zouden moeten bieden in getroebleerde levens. Over mensen op zoek naar schuilkelders. Hoopgevend.


HJ


24


Dans


Het Nationale Ballet, Cinderella, Muziektheater Amsterdam, vanaf 13-12.


Balletklassiekers moet je niet alleen afstoffen, maar ook zo nu en dan in een nieuw jasje steken. Make-overs van dergelijke avondvullende monsterproducties zijn echter zeer kostbaar (denk alleen al aan de kostuums en decors) en dus zeldzaam. Het Nationale Ballet heeft voor een eigentijdse versie van het sprookjesballet Cinderella ('Assepoester') de handen ineen geslagen met het San Francisco Ballet. Zij nodigden de internationaal veelgevraagde Britse choreograaf Christopher Wheeldon uit - nog geen 39 en helemaal gek van de klassieke ballettaal. Hij baseert zich op de gebroeders Grimm en belooft een psychologische, cinematografische aanpak. Voor de decors en kostuums tekent de Brit Julian Crouch, gevierd vanwege zijn ontwerpen voor onder meer de Broadway-musical The Addam's Family.


MvdL


25


THEATER


Funzone door Mugmetdegoudentand, vanaf 14-12 op tournee.


Een uitbundige voorstelling over de vele vermommingen die tegenwoordig in de vrije westerse wereld mogelijk zijn. 'Van travestie, tot intellectueel, tot kindvrouwtje, tot horeca-slachtoffer.' Interessant.


HJ


26


FILM


The Grandmasters, in december in Chinese bioscopen, wanneer in Nederland nog onbekend.


Langverwacht en nu, naar het schijnt, dan eindelijk zo goed als af: Wong Kar-wais wervelend gefilmde portret van Bruce Lee's vechtkunstleermeester Ip Wan (rol van Tony Leung). The Grandmasters figureert al jaren op internationale 'most anticipated'-lijstjes, maar werd uitgesteld door de virtuoze gevoelsfilmer Wong (2046, In the Mood For Love), die gerust een jaartje (of twee of drie) extra de tijd neemt om een nieuw werk af te ronden.


BB


27


CABARET


Remko Vrijdag en Martine Sandifort, Hulphond, 2-1 DeLaMar, Amsterdam, daarna tournee (hummelinckstuurman.nl).


Een van de aardigste onderdelen van De Wereld Draait Door van het afgelopen seizoen was de rubriek Je mist meer dan je ziet, met een prominente rol voor Remco Vrijdag en Martine Sandifort. Twee specialisten die de actualiteit en de tijdgeest op zijn kop kunnen zetten. Ze zijn beiden echte teamspelers (Vrijdag met De Vliegende Panters en Sandifort onder meer met Alex Klaasen) en ook oud-klasgenoten op de Kleinkunstacademie. Op de Parade hebben ze deze zomer al een succesvol, duizelingwekkend voorproefje gegeven van wat ons te wachten staat in Hulphond. Melig, hitsig, confronterend, muzikaal.


PvdH


28


FILM


Django Unchained, 12 Years a Slave en Hoe duur was de suiker?, premièredata nog onbekend.


Veel slavernij in de bioscoop, dit seizoen. Quentin Tarantino trapt in januari (Nederlandse release) af met zijn southern' Django Unchained, waarin een ontsnapte slaaf (Jamie Foxx) afrekent met slavendrijvers en plantagehouders. Belooft een grotesk festijn te worden, vol uiteenspattende hoofden en oneliners: 'I like the way you die boy'.


Tegelijk is de Britse filmer en kunstenaar Steve McQueen (Hunger, Shame) druk met de opnamen van 12 Years a Slave, het waargebeurde verhaal van een vrije zwarte man uit New York die gekidnapt wordt om als slaaf te werk te worden gesteld in het Zuiden.


Nederland doet een duit in het zakje namens Jean van de Velde, van wie eind 2013 Hoe duur was de suiker? wordt verwacht, naar de historische roman over het slavernijverleden van de Surinaamse schrijfster Cynthia McLeod.


BB


29


KLASSIEKE MUZIEK


Concertgebouw 125 jaar, Jansons 70, 25-1 (KCO), 26-3 (SBR), 25-4 (WP), 12-5 (BP), Concertgebouw, Amsterdam.


Op 14 januari wordt Mariss Jansons, chef-dirigent van het Koninklijk Concertgebouw 70. Ter ere van zijn verjaardag mag hij zelf de serie Wereldberoemde symfonieorkesten samenstellen. Hij koos voor zijn eigen Concertgebouworkest en het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks (SBR), zijn andere orkest, en voegde daar de Wiener Philharmoniker (WP) en de Berliner Philharmoniker (BP) aan toe. Zo ontstaat een unieke mogelijkheid die iconen van de Europese muziek met elkaar te vergelijken. Hebben ze met alle internationale musici in hun midden toch hun eigen karakter weten te houden?


BL


30


Dans


Scapino Ballet, Le Chat Noir, vanaf 20-2, eerst Schouwburg Rotterdam, daarna tournee.


Theatercafé Le Chat Noir in Quartier Latin was een populaire broedplaats voor artiesten, cabaretiers en componisten tijdens het fin de siècle in Parijs. In het zogenaamde bohémienschap zochten kunstenaars van allerlei pluimage een uitweg voor de zinloosheid en oppervlakkigheid van de burgerlijke, victoriaanse levenswijze. Het echte gevoel, de ziel moest spreken. Daarvan is de 20ste-eeuwse Frans muziekgeschiedenis doordrenkt geraakt, van Erik Satie tot Barbara, van Maurice Ravel tot Edith Piaf en Jacques Brel. De huischoreografen van Scapino Ballet Rotterdam, onder wie Ed Wubbe en Marco Goecke, brengen hun eigen Le Chat Noir.


MvdL


31


POPMUZIEK


Where The Wild Things Are


8 t/m 10-3, De Eemhof, Zeewolde.


De Nederlander heeft kennelijk behoefte aan zogeheten kleinschalige luxe-festivals, zo blijkt uit de populariteit van bijvoorbeeld Into The Great Wide Open op Vlieland en het dit jaar voor het eerst gehouden Bungalup - een festival rond de kabouterhuisjes en tropische zwemparadijzen van Center Parks.


In navolging van dat laatste festival organiseert Mojo met Plus1 (Bungalup) in maart 2013 Where The Wild Things Are, in bungalowpark De Eemhof te Zeewolde. Huisje huren met je vrienden, rondje lopen door het park, tegen verfijnde miniconcertjes aanlopen en 's avonds toch een beetje losgaan in de Willem Ruis Sterrentent.


Namen van optredende artiesten zijn nog niet bekendgemaakt, maar we mogen van de organisatie geen Muse of Foo Fighters verwachten. Wij gokken: Case Mayfield of Anne Soldaat. Hoe dan ook: De Eemhof zal vollopen.


RvG


32


DESIGN


Hand Made: Lange leve het ambacht!, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, 9-3 t/m 12-5.


Er zijn nog al wat exposities geweest de afgelopen tijd over de opkomst van het traditionele ambacht in design. Veelal betrof het gortdroge opstellingen van exclusieve sierobjecten op witte sokkels. Museum Boijmans Van Beuningen stelt het ambachtelijke design in historisch perspectief met ruim vijfhonderd objecten, variërend van zilveren bokalen, verfijnd kant en eenvoudige aardewerken kookpotten tot geraffineerd glaswerk en eigentijdse designklassiekers als de Knotted Chair van Marcel Wanders. Ook worden kunstenaars en ontwerpers uitgenodigd om in het museum hun vaardigheden te demonstreren en workshops te geven; op de speciale Hand Made Markets kunnen museumbezoekers handgemaakte producten kopen.


JJ


33


ARCHITECTUUR


Rijksmuseum, Amsterdam, vanaf april.


Na tien jaar sluiting en een renovatie vol drama is het komend voorjaar eindelijk zo ver: het Rijksmuseum heropent zijn deuren. Was het het wachten waard? Kun je weer onder het museum door fietsen? Zijn de schilderingen van Pierre Cuypers die onder de witte verf vandaan kwamen echt zo mooi? En hoe Spaans is het museum na de verbouwing door Cryz y Ortiz?


KH


34


ARCHITECTUUR


Rotterdam Centraal, vanaf mei.


Nog een langverwacht project: station Rotterdam Centraal, oftewel de Puntzak. Open vanaf mei. En hoe dan ook een treinreis waard, want ook rond het nieuwe station staat van alles te gebeuren. Zo wordt door bureau ZUS een 360 meter lange voetgangersbrug gebouwd die Centraal verbindt met de Hofbogen en uitmondt in het nieuwe park Pompenburg.


KH


35


KLASSIEKE MUZIEK


DNO, Sunken Garden, 3, 4 en 6-6, Muziektheater, Amsterdam.


De Nederlandse Opera brengt Sunken Garden, een nieuwe combinatie van 3D film en opera van de componist Michel van der Aa. Voor het eerst werkt deze pionier op het gebied van beeld en klank samen met de Engelse schrijver David Mitchell, auteur van Cloud Atlas. Levert de samenwerking tussen deze twee giganten op het gebied van de suggestie een opzienbarende ervaring op?


BL


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden