'Uitgeverijen zijn zo gruwelijk voorzichtig. Altijd bang iemand voor het hoofd te stoten'

Een omslag kan een boek maken of breken. Zes ontwerpers over hun vak en het geheim van een goede cover. Vandaag: Robert Adriaansen.

Robert Adriaansen Beeld Marie Wanders

De muur van zijn ontwerpstudio in hartje Utrecht is 'een ontploft brein', een collage van ideeën, schetsen, foto's, quotes die hem inspireren. 'Ik werk midden in een enorm moodboard', zegt Robert Adriaansen (44), baas en oprichter van Loudmouth.

Een muur bijna als de volgestouwde covers van David Sedaris (De Lachvogel, uitgeverij Lebowski). Eigenzinnig kun je zijn handschrift noemen: 'Brutaal', zegt hij zelf, 'beetje punk, het mag een beetje spugen in het gezicht.' Bij wijze van spreken dan: 'Uitgeverijen zijn zo gruwelijk voorzichtig. Altijd bang iemand voor het hoofd te stoten.'

Tip 1 van Loudmouth voor het boekenvak: 'Niet successen van anderen proberen te imiteren.' Adriaansen blijft ook graag bij zichzelf: 'Ik ben een rockband die alleen eigen nummers speelt. Als je een coverband wilt, een kopie van een succesvol boekomslag, moet je iemand anders zoeken.'

De muziekmetaforen rollen niet toevallig uit zijn mond. Adriaansen belandde jong achter de bar van muziekcentrum Doornroosje (Nijmegen) en raakte gefascineerd door popaffiches. 'Voor elk optreden werd een poster ontwerpen en gezeefdrukt, prachtige techniek, mooi werk.' Hij maakte zijn eerste flyers in ruil voor een plek op de gastenlijst van Urban Dance Squad. 'Muziek en ontwerpen, ik combineer die twee liefdes nog steeds.'

De Lachvogel van David Sedaris

Robert Adriaansen

1973 geboren in Nijmegen
1996 Eerste flyers poppodium Doornroosje/Ekko
2007 Oprichting ontwerpstudio Dog and Pony
2012 Start studio Loudmouth

Ontwerper voor o.a. Best Kept Secret Festival, Tivoli Vredenburg, Atlas Contact, Vrijdag. Podium, Vrijdag. Omslagen voor David Sedaris, James Worthy, John Irving, Nanne Tepper, Arjan Visser.

Hij richtte in 2007 mede het succesvolle ontwerpcollectief Dog and Pony op. Er was veel werk in de muziek. 'Maar ik wilde voorkomen dat ik me te eenzijdig ontwikkelde. Dus kwam het boekomslag in portefeuille. Je leert erdoor op verschillende manieren te kijken.' Omslagen zijn bij Loudmouth '35 procent van het werk'. In het rijtje opdrachtgevers staan festivals als Best Kept Secret, Le Guess Who en uitgevers als Atlas en Podium.

'Ik ben geen groot lezer', zegt Adriaansen eerlijk. 'Ik kijk plaatjes.' Ook als hij leest: 'Een mooie sterke letter is voor mij ook een beeld.' Zijn ontwerpideeën baseert hij op het synopsis van het boek, een briefing van de uitgever en af en toe op een gesprek met de schrijver. 'Elke schrijver schrijft met een cover in zijn hoofd. Soms is dat interessant om te horen en kun je een beeld naar je eigen hand zetten. Maar vaker moet je wegblijven van een te letterlijk beeld.'

Adriaansen: 'Ik wilde voor het omslag van Dik. Lelijk. Wijf. van Anke Wauters (uitgeverij Agora, red.) geen dikke vrouw voorop. Ik dacht meteen aan een mooie volle peer.' Het werd, in overleg met de uitgever, toch een silhouet van een voluptueuze dame. 'Oké, een compromis, ik kan ermee leven.'

Dik. Lelijk. Wijf. van Anke Wauters

Tip 2 voor de uitgever: 'De achterflap wordt onderschat.' Natuurlijk, een omslag moet de koper verleiden het boek op te pakken. 'Maar dan draait hij het boek om. En ziet hij een standaardachterflap met een foto van een auteur die niemand kent.' Zijn er andere valkuilen voor boekontwerp? 'Boekverkopers wilden vroeger geen witte covers. Dat werd vies in de winkel. Pfft.' Niets van waar gebleken. Tip 3: 'Luister vooral niet naar boekverkopers!'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden