Uitgever van NRC Handelsblad boekt verlies in het eerste jaar

NRC Media heeft het eerste jaar van zijn bestaan afgesloten met een verlies van 1,6 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag van de uitgever van NRC Handelsblad en NRC.next.

AMSTERDAM - NRC Media is sinds 2010 eigendom van de investeringsmaatschappij Egeria en mediaondernemer Derk Sauer. Het verlies komt onder meer doordat 5,7 miljoen euro opzij is gezet voor een reorganisatie, blijkt uit het jaarverslag, dat is gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel.

NRC Media ging begin maart van start, waardoor het jaarverslag tien maanden behelst. Als het hele boekjaar had geteld, zou het resultaat 'nagenoeg nihil' zijn geweest in plaats van verlies, schrijven de commissarissen.

Egeria en de aandeelhouders van de toenmalige tv-zender Het Gesprek kochten de kranten eind 2009 voor ongeveer 70 miljoen euro van De Persgroep, de Belgische uitgever van onder meer de Volkskrant. Het idee was de 'commerciële kwaliteitszender' en de kranten te laten samenwerken, maar dat bleek onhaalbaar. Het Gesprek ging failliet en eigenaren Ruud Hendriks en Harry de Winter verkochten hun aandelen in NRC Media. Sauer bleef: hij is nu president-commissaris en heeft 9 procent van de aandelen van NRC Media, bevestigen betrokkenen, Egeria heeft de andere 91 procent. Egeria-topman Peter Visser is commissaris. Dat geldt ook voor Sanoma-topman Dick Molman. Sanoma kocht eerder dit jaar voor ruim een miljard euro het tv-bedrijf SBS, samen met John de Mol.

Volgens het jaarverslag was 2010 voor de kranten van NRC Media 'net als 2009 economisch gezien een moeilijk jaar.' De advertentie-inkomsten waren 'aanzienlijk lager'. Door gestegen prijzen bleef de totale omzet - 92 miljoen euro vanaf begin maart - nagenoeg gelijk. 'Na enkele jaren van dalende omzet is deze stabilisering zonder meer een heuglijke ontwikkeling', meldt de directie.

Die directie bestaat uit onder andere hoofdredacteur Peter Vandermeersch en uitgever Hans Nijenhuis. Zij volgden vorig jaar Birgit Donker en Gert-Jan Oelderik op, die na een conflict hun functies neerlegden.

Vandermeersch kondigde vorig jaar een reorganisatie aan, waarbij zo'n dertig redacteuren hun baan verliezen. Daarvoor is ruim 5 miljoen euro apart gezet. NRC Media denkt aan het eind van dit jaar ongeveer 365 medewerkers te hebben, bij 313 volledige banen. Dat zijn er 25 minder dan eind 2010. Die reorganisatie moet niet alleen de kosten drukken, maar ook de kranten beter maken.

NRC Handelsblad ging eerder dit jaar over op het compacte formaat. Volgens het jaarverslag is de daling van de betaalde oplage in 2010 voor het eerst sinds jaren tot 'bijna nihil' gereduceerd. De veranderingen moeten de betaalde oplage de komende jaren weer laten stijgen.

NRC Media werkt daarbij onder meer samen met Corelio, de Belgische uitgever van De Standaard, waar Vandermeersch eerder hoofdredacteur was. Volgens uitgever Hans Nijenhuis wordt er redactioneel en commercieel samengewerkt met de Belgische krant, maar zijn er geen plannen voor verdergaande samenwerking tussen Corelio en Egeria.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden