Uitgepakt

Reportage
London collections: Men Mode

In Groot-Brittannië groeit mannenmode harder dan vrouwenmode en werd de mannenmodeweek hét modejetsetevenement. What happened?

Op de televisieschermen in de bar van Victoria House is bijna de hele dag voetbal te zien. De bar is een van de centrale ontmoetingsplekken van de mannenmodeweek in Londen en de organisatie wil de aanwezige bezoekers, overwegend mannen, het laatste voetbalnieuws niet onthouden. Maar ondertussen gaan de gesprekken aan de bar meer over kleding dan over voetbal.


Logisch, de mannen aan de bar werken allemaal in de modewereld. Als inkoper, journalist of stylist. Prima, al dat voetbalnieuws. Maar dit is het type man dat David Beckham liever in een mooi gesneden pak dan in voetbaltenue ziet. Tot een jaar of tien geleden waren dit soort mannen buiten de modewereld nog een zeldzaamheid, maar de interesse voor mannenmode is de afgelopen jaren flink toegenomen. Vooral jonge mannen zijn modebewuster geworden. Ze durven meer en ze kijken verder dan het obligate pak.


Volgens Caroline Rush, bestuursvoorzitter van de British Fashion Council, is de man van nu net zo goed een 'fashion icon' als de vrouw van nu. Daarom begon ze in juni 2012 met London Collections: Men, een zelfstandige modeweek voor mannenmode in Londen. Milaan en Parijs zijn al langer een belangrijke bestemming als het om mannenmode gaat. En Florence heeft Pitti Uomo, de grote mannenmodebeurs die op dit moment plaatsheeft.


In Londen werden tot twee jaar geleden hooguit een paar mannenmodeshows georganiseerd na afloop van de vrouwenmodeshows, in februari en september. Maar op die shows kwamen nauwelijks belangrijke inkopers af, omdat ze tegen die tijd allang hun orders hadden geschreven. Voor de deelnemende ontwerpers viel met de organisatie van zo'n show dus niet zoveel te halen, behalve een beetje aandacht van de lokale pers.


'We zijn met London Collections: Men begonnen omdat we vinden dat Britse designers van mannenmode dezelfde kansen verdienen als hun collega's die zich met vrouwenmode bezig houden. De markt voor mannenmode groeit snel. Sneller dan die voor vrouwenmode', zegt Rush.


De bestuursvoorzitter baseert haar uitspraken op de cijfers van het Britse onderzoeksbureau Mintel dat eind vorige week, net voordat de mannenmodeweek in Londen begon, bekend maakte dat de mannenmodemarkt in Engeland tussen 2008 en 2013 met 18 procent is gegroeid en nu goed is voor 12,9 miljard pond (ongeveer 16,17 miljard euro). De verwachting is dat de markt de komende vier jaar met ruim een kwart groeit, dankzij een steeds groter wordende groep mannen tussen de 25 en 35 jaar die net zo geïnteresseerd zijn in mode als vrouwen van die leeftijd.


Selina Johnston, inkoopmanager voor de Bijenkorf, en Jason Broderick, hoofd mannenmode van het Britse warenhuis Harrods, onderstrepen de ontwikkelingen in de mannenmodesector. Tijdens een presentatie van het klassieke Britse mannenmodelabel Gieves & Hawkes, afgelopen zondagavond in de White Cube Gallery in Londen, vertelt Broderick dat hij steeds vaker jonge in mode geïnteresseerde mannen in het warenhuis ziet lopen. Volgens Broderick nemen sommige mannen zelfs knipsels uit tijdschriften mee of prints van blogs als highsnobiety. com of hypebeast.com, die tijdens het shoppen als inspiratie dienen.


'Dankzij de opkomst van social media is mannenmode toegankelijker geworden. Dat zie ik aan de mannen die tegenwoordig in de Bijenkorf komen: die zijn veel beter geïnformeerd dan vroeger. Mannenmode heeft heel lang achter de vrouwenmode aangelopen. Maar die tijd is definitief voorbij', zegt Johnston.


In het modebeeld vertalen de ontwikkelingen in de sector zich in een toename van het aanbod van vrijetijdskleding. Want de jonge mannen die relatief veel geld besteden aan mode zijn niet per definitie op zoek naar een formeel pak. Ze investeren liever in een leren jack, een goed gesneden overhemd of een ander kledingstuk dat ze gemakkelijk met een spijkerbroek kunnen combineren. En dus zijn er bij de presentatie van Gieves & Hawkes behalve pakken ook parka's, leren jacks, korte broeken en casual truien te zien.


Het merk Gieves & Hawkes is een van de grote namen op de mannenmodekalender in Londen. Rush geeft toe dat het merk een belangrijke publiekstrekker is, net als bekende Britse merken als Burberry, Hackett, Alexander McQueen en Paul Smith. Die grote namen zijn belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de nieuwe mannenmodeweek in Londen, omdat ze de komst van toonaangevende inkopers en journalisten garanderen.


Maar op het programma van London Collections: Men - ruim zestig catwalkshows en presentaties in drie dagen - staan ook veel namen die vooral buiten Engeland nog niet zo bekend zijn. Denk aan J.W. Anderson, Lee Roach, Richard Nicoll, Jonathan Saunders en Christopher Shannon. 'Wij vinden het belangrijk dat de mannenmodeweek een goede afspiegeling vormt van de complete mannenmodesector. Londen heeft dankzij Savile Row natuurlijk een reputatie hoog te houden als het om op maat gemaakte pakken en klassieke mannenmode gaat. Maar Londen is ook een belangrijke broedplaats voor jong talent. Daarom krijgen beginnende ontwerpers net zoveel ruimte als gevestigde merknamen', zegt Rush.


Daarmee is de mannenmodeweek in Londen de verrassendste mannenmodeweek van nu. Er is nauwelijks lijn te ontdekken in de verschillende shows en juist dat maakt deze modeweek zo geliefd. 'Met shows in Milaan en Parijs en een vakbeurs in Florence was de mannenmodekalender al vrij vol. En toch is het Londen Collections: Men gelukt om in vier seizoen uit te groeien tot een belangrijke bestemming voor de modejetset.


Dat is te danken aan het afwisselende programma. Voor een modeweek is het belangrijk een unieke positie te claimen. Londen geldt als de place to be voor wie geïnteresseerd is in nieuw talent', zegt Imran Amed, oprichter van thebusinessoffashion.com en een van de invloedrijkste modejournalisten van nu.


Vergeleken met de mannenmodeweken in Milaan en Parijs is London Collections: Men weinig commercieel. Het is de vraag hoeveel inkopers het aandurven om volgend jaar zomer de nieuwe collectie van bijvoorbeeld J.W. Anderson in de winkel te hangen. De modellen die maandagochtend op de catwalk verschenen, droegen gebreide tops met een kapmouw en drukke prints, oversized jassen en overhemden en broeken met opvallende diagonale strepen.


Ook de nieuwe collectie van Alexander McQueen, die maandagmiddag een show gaf, was niet overdreven commercieel. Lange en wijde broeken, oversized overhemden met opvallende geometrische prints, een slank gesneden gilet over een overhemd dat tot halverwege het bovenbeen viel.


Nieuwkomer Christopher Shannon trok zondagavond een volle zaal met een collectie die was geïnspireerd door zijn mentor aan Central Saint Martins, de onlangs overleden Louise Wilson. Zijn sportieve kleren hadden een oversized snit, truien en blouses waren bezaaid met grote kleurvlakken, teksten en afbeeldingen, en onder korte broeken werden lompe schoenen met witte sokken gedragen.


Nog meer gedurfde mannenmode: de debuutcollectie van ontwerper Jeremy Scott voor het bekende Italiaanse label Moschino, die maandagavond een show gaf in Londen. Scott staat bekend om zijn eigenzinnige en speelse stijl. Hij liet een kleurrijke, op de jaren tachtig gebaseerde collectie zien met verschillende logo's en afbeeldingen van smileys en vlaggen. Geweldig, vond onder anderen Brian Farmer, die schrijft voor highsnobiety.com.


'Het leuke aan de mannenmodeweek in Londen is dat je voorafgaand aan een show vaak geen idee hebt wat er gaat komen', zegt Amed. 'Britse ontwerpers schuwen het experiment niet. En hoewel de meeste mannen zich over het algemeen nog steeds wat minder gedurfd kleden dan vrouwen, is er wel behoefte aan het soort innovatieve ontwerpen dat tijdens de mannenmodeweek in Londen is te zien', zegt Johnston.


Wie is H.E.N.R.Y.?


Onderzoeksbureau Bain & Company heeft al een bijnaam bedacht voor de nieuwe mannelijke consument waarop veel luxemerken zich richten: Henry, dat staat voor High Earnings Not Rich Yet. Deze mannen, die volgens Bain & Company tenminste 180 duizend euro per jaar verdienen, vinden het prima om 600 euro te betalen voor een zwarte spijkerbroek en bijna 4.000 euro voor een leren jack van de bekende ontwerper Tom Ford. Luxegoederen vormen een deel van hun normale consumptiepatroon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.