Uitgeest ontsnapte aan ramp twee botsende vliegtuigen

Twee passagiersvliegtuigen van KLM en Garuda vlogen dinsdag 13 november om 7.44 uur op 625 meter hoogte recht op elkaar af. De toestellen waren elkaar al tot een kilometer genaderd toen ze elkaar opmerkten. Vijftien seconden later zouden de vliegtuigen, die samen 500 passagiers kunnen vervoeren, boven de jachthavens op de Lagedijk in Uitgeest op elkaar zijn geklapt.

Beeld .

Dit blijkt uit de transpondergegevens van beide vliegtuigen, die door de website inzicht.bezoekbas.nl worden opgevangen en online worden gearchiveerd. De kans op overlevenden bij een vliegtuigbotsing is nihil. De brokstukken, die vermoedelijk deels op Uitgeest zouden zijn gevallen, hadden nog extra slachtoffers kunnen maken. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft inmiddels een onderzoek naar het incident ingesteld.

Polderbaan
Het lijkt erop dat de Indonesische Airbus 332 van Garuda op dezelfde baan wilde landen als de Boeing 738 van KLM. Het KLM-toestel was van Londen op weg naar de Polderbaan. De Boeing vloog ter hoogte van Bakkum het land binnen en zette net iets ten noorden van Akersloot koers richting Schiphol. De vliegers van KLM hielden zich aan de voorgeschreven route en hoogte.

De piloten van Garuda naderden Akersloot op datzelfde moment vanaf het IJsselmeer. Zij moesten op minimaal 875 meter hoogte uiterlijk boven Zuidschermer afbuigen in zuidelijke richting om daarna in een rechte lijn naar de Zwanenburgerbaan te vliegen. Deze ligt parallel aan de Polderbaan.

Juist omdat vliegtuigen vanaf de Noordzee en het IJsselmeer boven Noord-Holland recht op elkaar afvliegen, moeten toestellen op weg naar de Zwanenburgerbaan de bocht naar Schiphol 300 meter hoger maken dan vliegtuigen die vanaf de Noordzee op weg zijn naar de Polderbaan. Dit om de kans op botsingen tot een minimum te beperken.

Uitwijkmanoeuvre
Onderzoek moet uitwijzen waarom de piloten van Garuda exact op de koers en hoogte zaten om op de Polderbaan te landen. Zeker is dat een ramp op het laatste moment is afgewend doordat beide vliegtuigen een uitwijkmanoeuvre inzetten. De vliegtuigen vlogen daarna naast elkaar naar Schiphol, waar ze veilig landden.

Omwonenden maken zich al langer zorgen over eventuele botsingen in de lucht, zegt Gerard Hoogendijk van Platform Vlieghinder Regio Castricum. 'Je ziet hier heel vaak vliegtuigen dicht naast elkaar vliegen.' Vaak is dat optisch bedrog, weet Hoogendijk. Vanaf de grond is het lastig te zien op welke hoogte vliegtuigen zitten. 'Maar zelfs als je dat weet, zie je soms vliegtuigen zo dicht bij elkaar dat je je afvraagt of dat wel goed gaat.'

Schiphol en KLM willen niet op het incident reageren. De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet het voorval formeel af als 'een ernstige overschrijding van het separatieminimum'.

Beeld .
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden