Uitgaven voor reclame fors gestegen

Nederlandse adverteerders van merkartikelen en diensten hebben vorig jaar 3.596 miljoen gulden uitgegeven. Dit is een stijging met 12,6 procent ten opzichte van 1993....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De procentuele stijging was het grootst bij de televisie (23,6) en de bioscoop (18). De reclame-uitgaven bij dagbladen leefden met zestig miljoen gulden voor het eerst sinds 1991 weer op. Toch was de stijging nog altijd minder dan het gemiddelde van alle mediumtypen. Opmerkelijk is dat de bestedingen aan buitenreclame met ruim 12 procent daalden. In 1992 en 1993 kende dit medium de grootste groei.

De groei van de reclame-uitgaven op tv ging ten koste van alle andere media, behalve de bioscoop. Het marktaandeel van de gedrukte media liep terug van 46,6 procent naar 45 procent. Die legden het af tegen radio- en tv-reclame. Het marktaandeel daarvan nam toe van 44,7 tot 48,3 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden