Uitbreiding luchthaven Lelystad vertraagd, Schiphol nadert kritische grens

De uitbreiding van Lelystad Airport loopt flinke vertraging op. De eerste grote commerciële vliegtuigen zouden vanaf 1 april 2018 de luchthaven moeten aandoen, maar dit wordt zeker een jaar later.

Lelystad Airport Foto anp

Dit schrijft staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) dinsdag in een brief aan de Kamer. Het is slecht nieuws voor Schiphol, dat zich nauwelijks raad weet met de drukte. De kritische grens van 500 duizend vliegbewegingen per jaar - afspraken over hinder voor de omgeving - komt sneller in zicht dan voorzien. Vooral het aantal vakantievluchten binnen de EU groeit harder dan verwacht.

Lelystad Airport moet juist deze vakantievluchten van Schiphol gaan overnemen. De nationale luchthaven gaat zich meer richten op intercontinentale vluchten en overstappers. Vanaf 2018 zou Lelystad 2.000 vluchten per jaar gaan verwerken oplopend naar 10 duizend na vijf jaar. Uiteindelijk moeten dat maximaal 45 duizend vliegbewegingen worden in 2043.

Maar een nieuwe indeling van de vertrek- en naderingsroutes in het hogere luchtruim blijkt een ingewikkelde kwestie. De gekozen routes moeten zo min mogelijk gevolgen hebben voor het vliegverkeer van en naar Schiphol. Ook moet de overlast voor het militaire luchtruim minimaal zijn. De zaak liep bovendien vertraging op omdat luchtverkeersleiders minder inzetbaar waren vanwege een conflict over arbeidsvoorwaarden.

Gevolgen compenseren

De Schiphol Group, eigenaar van Lelystad Airport, wil harde garanties dat het vernieuwde vliegveld in Flevoland uiterlijk in april 2019 open kan. Schiphol eist dat er dan minstens 4.000 vliegbewegingen per jaar mogelijk zijn. Dat melden Omroep Flevoland en luchtvaartsite Upinthesky.nl.

Dijksma gaat kijken of Lelystad vanaf de nieuwe nog te bepalen startdatum een groter aantal vluchten kan krijgen dan de nu geplande 2000. 'Op deze wijze zouden de gevolgen van een latere openstelling van Lelystad Airport kunnen worden gecompenseerd', schrijft ze aan de Kamer. Die debatteert woensdag over luchtvaart.

Verder wil ze dat een externe partij gaat kijken naar de redenen van de vertraging. Zo wil Dijksma er voor zorgen dat de nieuwe planning 'wel voldoende robuust is'. Begin volgend jaar zal ze de Kamer informeren over de gevolgen van het uitstel. Ze twijfelt niet aan de wenselijkheid en haalbaarheid van Lelystad Airport.

Lelystad Airport is van luchthavenbedrijf Schiphol Group. Dat meldde eerder 90 miljoen euro te investeren in de verbouwing van vliegveld Lelystad.

Staatssecretaris Sharon Dijksma Foto anp
Meer over