Uit de valkuilen van de start-up blijven

In de crisis willen steeds meer mensen hun eigen bedrijf beginnen. Maar hoe pak je dat aan? De Startup Tour helpt.

'Ik ga met mijn bedrijf politieke, maatschappelijke reizen organiseren voor betrokken mensen tussen de 25 en 45. Achter het nieuws, met lokale experts.' Vol trots presenteert de 31-jarige David Rozema een paar maanden geleden zijn eerste bedrijfsplan aan een groep startende ondernemers tijdens de Startup Tour in Amsterdam. Een goed idee met een duidelijk afgebakende doelgroep, denkt hij. Totdat een dame op hem afstapt. 'Leuk idee, ik wil dolgraag mee op reis', zegt ze enthousiast. 'Maar ik ben 46 jaar, dus mag van jou niet meer deelnemen.'


Stilte. Met het schaamrood op de kaken moet Rozema bekennen dat zijn doelgroep zo strikt nou ook weer niet is.


Het is niet het enige probleem waar Rozema als kersverse ondernemer tegenaan loopt. Want wat doe je als een investeerder je idee iets wil aanpassen? En wanneer ga je jezelf als baas uitbetalen? Hoe krijg je contact met potentiële klanten? Tal van vragen waar op internet niet zo een-twee-drie een antwoord op is te vinden.


De Startup Tour, waar Rozema aan meedeed, moet uitkomst bieden. Want tijdens die tour mogen startende ondernemers, gevestigde bedrijven en investeerders, andere start-ups op locatie het hemd van het lijf vragen over hun ervaringen. Op de fiets gaat een groep van vijftien mensen op een middag drie relatief nieuwe, succesvolle ondernemingen af en praten met de bedenkers. In welke valkuilen ben je getrapt? Hoe ga je om met bemoeizuchtige klanten? En wanneer zeg je je baan op? Het moet start-ups helpen met hun vragen, maar ze ook enthousiasmeren en motiveren om het ondernemerschap door te zetten.


'Jonge professionals willen graag eigen baas zijn en hun passie uitvoeren. Lang niet iedereen neemt meer genoegen met een tijdelijke baan bij een bedrijf', zegt Linda Vermaat, die samen met Melissa Marijnen de tour bedacht. 'Tijdens de Startup Tour kunnen deelnemers hun passie delen met anderen.' De tour blijkt juist in deze tijd een succesvolle formule. Want er zijn steeds meer mensen die besluiten om voor zichzelf te beginnen, maar niet precies weten hoe ze moeten beginnen.


Volgens de Kamer van Koophandel hebben vorig jaar zo'n 107 duizend mensen een onderneming opgericht. Dat is minder dan in 2011, maar nog steeds een behoorlijk aantal. De economische crisis bevordert de ondernemersgeest. Het gevolg: veel onervaren ondernemers die duizend-en-een vragen hebben.


'We hebben te maken met een nieuwe economie', zegt Rozema, die zijn bedrijf inmiddels tot PoliTicket heeft omgedoopt. 'De tijd van wachten op een baan is voorbij. Wil je iets, dan moet je het zelf doen. Maar hoe?'


Initiatiefnemer Vermaat heeft genoeg vrienden die voor zichzelf zijn begonnen. Ze hebben echter geen mentor meer om zich heen van wie ze kunnen leren of die ze vragen kunnen stellen. Tijdens de Startup Tour kunnen ze losbranden. 'Naar de Kamer van Koophandel of bank kun je altijd bellen en vragen stellen over regels en feiten. Maar het verhaal achter een succesvolle onderneming, dat hoor je niet. Terwijl jonge ondernemers daar juist behoefte aan hebben.'


Het zijn niet alleen de succesverhalen die de boventoon voeren. Ook mislukkingen en valkuilen komen aan bod. 'Start-ups worden vaak verheerlijkt, maar het is ook heel hard werken en er gaat veel mis', aldus Vermaat. 'Dan ben je als eigen baas zelf verantwoordelijk.'


Niet alleen starters vinden de tour interessant. Tot Vermaats blije verbazing gaan ook regelmatig gevestigde bedrijven, consultants en investeerders mee. Ze willen een kijkje in de keuken nemen van jonge ondernemers, investeringsmogelijkheden ontdekken, of simpelweg inspiratie opdoen die bij hun eigen bedrijf na jaren is vervlogen. Voor hen organiseert Professional Rebel, het bedrijf van Vermaat en Marijnen, nu ook Startup Tours op maat.


Dirk Schrama (31) ging maar liefst drie keer mee. Tijdens de eerste tour werkte hij nog bij een ict-bedrijf, nu heeft hij zijn baan opgezegd, zodat hij met een compagnon zijn droom in de e-commerce kan waarmaken.


'Ik ben nu al verder in het proces, maar maak de tour nog steeds graag omdat ik er zo ontzettend enthousiast van word en mijn bedrijf er baat bij heeft', aldus Schrama. En het uiteindelijke doel? Dat is voor alle startende ondernemers hetzelfde, weet Linda Vermaat. 'Ze willen allemaal world domination.'


Andere initiatieven


Het lijkt misschien geen goed plan om in crisistijd voor jezelf te beginnen. Subsidieregelingen zijn afgeschaft en banken verstrekken nauwelijks leningen. Maar er zijn andere initiatieven om klein ondernemerschap te bevorderen.


Kickstarter: een bekende website uit de Verenigde Staten waar ondernemers hun idee kunnen presenteren in de hoop dat potentiële investeerders en bezoekers er geld in willen stoppen. Sinds de oprichting in 2009 is er meer dan 153 miljoen euro binnengehaald. Twintigduizend projecten, van stripboeken en computerspellen tot draadloze luidsprekers, zijn met succes afgerond. 1,8 miljoen internetters deden al een donatie.


Buddy: een beginnend bedrijf krijgt een tijd lang begeleiding van een ervaren onderneming. Die geeft coaching, helpt bij de boekhouding of geeft antwoord op prangende vragen. In sommige gevallen krijgen de starters ook goedkopere bedrijfsruimte aangeboden en mogen zij tegen een gereduceerd bedrag workshops volgen. Kan de onderneming het na een tijdje zelf? Dan vervalt het buddyprogramma weer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden