UCI zet tijdens Tour warmtecamera's in tegen mechanische doping

In de strijd tegen mechanische doping worden deze zomer tijdens de Tour de France warmtebeeldcamera's gebruikt. De Franse staatssecretaris van Sport Thierry Braillard kondigde de maatregel vandaag aan tijdens een bijeenkomst in Parijs.

Mei 2016: een fiets wordt gecontroleerd na de finish van een etappe in de Giro d'Italia. Beeld ap

Door een fiets te filmen kan zo worden gezien of een renner gebruik maakt van een motortje in het frame. Een werkende motor geeft namelijk warmte af, dat is te zien aan het oppervlakte van het frame met een warmtebeeld- of infraroodcamera. De camera 'kijkt' dus niet door de fiets heen, maar brengt straling in beeld die met het blote oog niet is te zien.

De fabrikant van de camera beloofde dat ook motortjes die niet draaien op die manier kunnen worden opgespoord. Een frame waarin een motor is verstopt, ziet er op een infraroodcamera anders uit dan een hol frame. De apparatuur kan worden gebruikt door iemand op een motor, of langs de kant van de weg, maar in Parijs werd ook gesuggereerd dat de camera's in de toekomst aan boord van een helikopter kunnen worden ingezet.

Drie- tot vierduizend tests

De warmtebeeldcamera's zijn afgelopen weekend gebruikt tijdens de Franse kampioenschappen in Vesoul, tot tevredenheid van de Franse wielerbond. Wereldwielerbond UCI, in de persoon van voorzitter Brian Cookson ook aanwezig in Parijs, kondigde aan meer te gaan controleren op technologische fraude tijdens de Tour de France. Daarbij wordt naast de nieuwe camera's gebruikgemaakt van scanners die magnetische velden die motoren afgeven zouden kunnen opsporen in een fiets. Die scanners worden al gebruikt.

Voorafgaand aan de wedstrijd, en erna, lopen controleurs met die apparaten, die eruit zien als tablets, langs fietsen. Steekproefsgewijs worden ploegen gecontroleerd, waarbij de scanner langs alle (reserve-)fietsen gaat. Tijdens de Ronde van Zwitserland zijn op die manier vijfhonderd tests uitgevoerd, tijdens de Giro d'Italia meer dan tweeduizend. De UCI wil tijdens de Tour de France, die zaterdag begint, tussen de drie- en vierduizend tests doen. Ook nationale bonden gebruiken de apparatuur. De UCI houdt geheim hoe en wanneer de warmtecamera's worden gebruikt tijdens de Tour de France.

Fietsen op het dak van een ploegwagen van Sky in de Tour de France van 2014. Beeld belga

Schorsing

Beschuldigingen over het gebruik van motortjes in fietsen zijn er al langer, maar dit jaar schorste de UCI voor het eerst een renster die er gebruik van zou hebben gemaakt. In een van de fietsen van de Vlaamse veldrijdster Femke Vandendriessche werd in januari een motor aangetroffen. Ze stopte kort erna met wielrennen, en kreeg een schorsing van zes jaar en een boete van de UCI. Het is tot dusver het enige bekende geval van mechanische doping bij een profwielrenner, al zijn er sindsdien diverse beschuldigingen geuit. Zo beschuldigde het Franse sportprogramma Stade 2 de Sloveen Primoz Roglic onlangs van het gebruik van een motortje in wielerwedstrijden.

Om renners die worden betrapt op technologische doping ook strafrechtelijk te kunnen vervolgen, kondigde staatsecretaris Braillard ook wetgeving aan die het gebruik van motortjes strafbaar moet maken in Frankrijk.

Franse tv beschuldigt Roglic van mechanische doping

Het Franse sportprogramma Stade 2 legt de prestaties van wielrenner Primoz Roglic onder een vergrootglas. De conclusie is een verdachtmaking die Lotto Jumbo, werkgever van de Sloveen, in het verkeerde keelgat is geschoten. Directeur Richard Plugge eist een rectificatie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.