UberPOP trotseert boetes en breidt uit in Nederland

Vier dagen voor een juridische uitspraak over de verboden dienst uberPOP heeft taxibedrijf Uber de dienst ook gelanceerd in Den Haag en Rotterdam. Met de taxi-app kunnen klanten een goedkope taxirit boeken, die door particulieren wordt uitgevoerd met hun eigen auto. Ook in Amsterdam breidt Uber uit, door zijn internationale ontwikkelteam naar de Nederlandse hoofdstad te halen.

Beeld reuters

Op dit moment rijden particuliere Uber-chauffeurs al in Amsterdam. Daarbij overtreden ze de wet, vindt de inspectie Leefomgeving en Transport, omdat de chauffeurs zonder vergunning werken. De inspectie heeft hiervoor onlangs vier chauffeurs beboet en Uber een dwangsom van maximaal 100 duizend euro opgelegd. Het bedrijf vecht de dwangsom aan bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven, dat komende maandag een uitspraak doet.

Directeur Niek van Leeuwen van Uber Nederland wilde niet wachten op de uitspraak, aangezien Uber volgens hem 'handelt in de geest van de wet. De wet is tenslotte bedoeld om meer marktwerking, lagere tarieven en betere kwaliteit te krijgen in de taxibranche.'

De inspectie hanteert een te strakke interpretatie van de wet op het personenvervoer, vindt van Leeuwen. 'De wetgeving is ingehaald door de tijd. De huidige wet stamt uit 2000, uit de tijd dat er nog geen iPhones, apps en Facebook bestonden. Je ziet dat politici al wel de toegevoegde waarde van Uber inzien en open staan voor verandering. Wat er nu moet gebeuren, is dat zij meer duidelijkheid geven over hoe de wet moet worden geïnterpreteerd.'

Uber-directeur Niek van Leeuwen (R) met zijn advocaat Arjan Kleinhout. Beeld anp

Aansluiten op treinverkeer

Met de uitbreiding naar Rotterdam en Den Haag hoopt het bedrijf aan te sluiten op het treinverkeer binnen de Randstad, door treinreizigers te trekken die van en naar het station willen. Volgens de directeur was Uber al langer van plan uit te breiden, en staat de timing los van de rechtszaak.

De inspectie Leefomgeving en Transport onthoudt zich van commentaar op de al dan niet 'verouderde' wetgeving. 'Wij werken met de wet zoals hij nu is', zegt woordvoerder Yeter Atmaca. 'En die zegt dat personenvervoer zonder vergunning niet mag'. Atmaca waarschuwt dat de inspectie doorgaat met haar acties en dat Uberpop-chauffeurs dus rekening moeten houden met een boete.

De rechtszaak bij het College van Beroep gaat alleen over de dwangsom die de inspectie heeft opgelegd. Uber verwacht dat ook de Amsterdamse chauffeurs in beroep zullen gaan tegen hun ontvangen boetes, en heeft aangekondigd hen hierbij te ondersteunen.

Ontwikkelteam naar Amsterdam

Bovenop de uitbreiding in Den Haag en Rotterdam, kondigde Uber vandaag aan zijn software-ontwikkelteam voor mobiele apps in Amsterdam te zullen vestigen. Het bedrijf denkt vanuit daar ontwikkeltalent uit heel Europa aan te kunnen trekken. Uber gaat van start met een kleine groep software-experts afkomstig van de Amsterdamse applicatiebouwer Moop.me, die in de loop van volgend jaar moet worden uitgebouwd tot een team van veertig man.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden