nieuwsPlatformwerkers

Uberchauffeurs in acute problemen: ‘Het voelt als Russische roulette’

Uberchauffeurs en andere platformwerkers komen door de coronacrisis in acute problemen. Velen verwachten aan het eind van de week al niet meer aan hun betalingsverplichtingen te kunnen voldoen.

Uberchauffeurs hebben door de coronacrisis nauwelijks nog ritten. Veel van hen zeggen dat ze dit hooguit enkele weken kunnen volhouden.Beeld Jiri Buller

De omzetcijfers vertellen eigenlijk het hele verhaal. Uberchauffeur Efsun (26) uit Den Haag rijdt sinds anderhalf jaar fulltime voor Uber. Een week geleden had hij met 92 ritten nog een weekomzet van 1.382 euro, afgelopen week was dat met 42 ritten 485 euro en sinds vanochtend: nul ritten en nul euro omzet. Uit gesprekken met andere Uberchauffeurs en uit chats in appgroepen op berichtendienst Telegram komt een zelfde beeld naar voren. In het beste geval krijgen ze sinds maandagochtend nog enkele ritjes. Veel meer dan een paar tientjes wordt er niet verdiend.

‘Op dit moment is Uber geen inkomen meer maar een kostenpost’, zegt Efsun. ‘Alle chauffeurs raken in paniek want dit is gewoon langzaam leeg bloeden.’

Veel Uberchauffeurs zijn niet in dienst van het Uberplatform. Het zijn zzp’er, vaak zonder vangnet. Velen rijden in een leaseauto. Wekelijks moeten ze soms 800 tot 900 euro aan de leasemaatschappij betalen voor hun auto. Die kosten lopen gewoon door en de meeste chauffeurs melden dat ze dit niet langer dan een week of enkele weken kunnen volhouden. Velen komen zelfs per direct in de problemen. En daarom is het voor de meesten geen optie om te stoppen, ook al maken ze zich grote zorgen over hun eigen gezondheid.

Beter vakkenvullen

‘Het voelt een beetje als Russische roulette’, zegt Klaas uit Almere. ‘Je zit constant te luisteren of mensen niet zitten te hoesten.’ Hij twijfelt of hij nog moet doorgaan met rijden, maar weken of maanden zonder inkomen is geen optie. Hij moet een gezin met twee kinderen onderhouden. Zondag heeft hij 55 euro omgezet, normaal de drukste dag van de week. Van die 55 euro moet hij al zijn vaste lasten (afbetaling van de auto, verzekeringen, belastingen etc.) nog betalen. ‘Ik kan beter vakken gaan vullen in de Albert Heijn.’ Hij vindt dat het minste dat de overheid voor zelfstandigheden als hij kan doen, is een inkomen op bijstandsniveau garanderen.

‘Als taxichauffeur zit je een stuk dichter op je klanten dan in het ov’, zegt Brahim (28), die al vijf jaar voor Uber rijdt. ‘Je hebt voortdurend contact met je klanten. Je helpt mensen met in- en uitstappen, je raakt koffers aan. Ik ga je het eerlijk zeggen: 60 procent van mijn klanten zit momenteel te hoesten. Natuurlijk maak ik me zorgen.’ 

Maar stoppen met rijden is ook voor Brahim geen optie. Hij schat dat zo’n 85 procent van de taxichauffeurs nog gewoon aan het werk is, ook al hebben ze nagenoeg niks te doen. Hij is bang dat er straks een totale ‘lockdown’ van de samenleving komt. Dan houden zelfs de korte ritjes waar hij zo’n 5 euro aan overhoudt op. Brahim, die veel contact heeft met collega’s, krijgt veel telefoontjes van andere chauffeurs: ‘Bro, kan ik ergens hulp krijgen? Maar wat kan ik ze vertellen?’ Een andere chauffeur hoopt stiekem dat het openbaar vervoer binnenkort wordt stilgelegd, dan zullen mensen wel een taxi moeten nemen.

Verziekte markt

Een enkeling houdt het ondertussen wel voor gezien. Robbie uit Amersfoort zegt dat hij per vandaag is gestopt met rijden. ‘Ik moet heen en weer naar Amsterdam om daar met geluk een of twee ritten te krijgen. Dus ik kan beter stoppen. Ik heb vandaag de gemeente om hulp gevraagd en hoop dat dat lukt.’

Taxichauffeur Stef Keij was een van de organisatoren van de chauffeursstakingen die de afgelopen maanden voor het hoofdkantoor van Uber werden gehouden. Deze crisis toont volgens hem aan hoezeer Uber de taximarkt verziekt heeft. Als de overheid minimale tarieven had gegarandeerd dan hadden veel taxichauffeur nu een normale bedrijfsvoering gehad en buffers kunnen opbouwen. Maar de realiteit is dat de meeste Uberchauffeurs geen ondernemers zijn en van week tot week leven. Die komen nu onmiddellijk in de problemen.’

Reactie Uber

Uber heeft vanochtend de balie waar chauffeurs met vragen terecht kunnen uit veiligheidsoverwegingen gesloten. Over de dramatische daling van het aantal ritten op het platform wil het bedrijf niks kwijt. Een woordvoerder laat weten dat ze ‘samen met chauffeurs en iedereen op het platform de impact van de maatregelen van de regering proberen te verzachten. We ondersteunen chauffeurs en koeriers bij wie covid-19 wordt gediagnosticeerd of wie door een nationale gezondheidsinstantie in quarantaine wordt geplaatst. Zij ontvangen financiële ondersteuning voor een periode van 14 dagen.’ Verder laat Uber weten ‘in gesprek te zijn met leasemaatschappijen en verzekeraars of ze coulance kunnen tonen’.

Sommige namen zijn vanwege privacy redenen veranderd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden