Uber opnieuw onder vuur na beschuldiging van seksisme

Voor de tweede keer in korte tijd is Twitter vergeven van de hashtag #DeleteUber, waarmee gebruikers wordt opgeroepen de populaire taxi-app te verwijderen.

Beeld van een Uber in Taiwan. Beeld EPA

Nog geen maand na de vorige storm van kritiek is het weer hommeles bij het taxi-bedrijf. De aanleiding (de beschuldiging van seksisme) is anders, maar de hashtag een oude bekende: #DeleteUber. Uber reageerde woensdag op de beschuldiging: er komt een intern onderzoek naar seksuele intimidatie onder leiding van voormalig minister van Justitie Eric Holder. Maar het kwaad was al geschied. Kalanick en consorten zien zichzelf graag als disruptieve techhipsters met een open en liberale blik, maar nadat ze vorige maand werden neergezet als Trump-aanhangers en stakingbrekers, staat Uber nu te boek als een bolwerk van seksisme.

In januari kreeg Uber negatieve publiciteit na de nogal onhandige tweet 'Geen prijsverhogingen naar JFK Airport. Mogelijk langere wachttijden'. Deze tweet volgde op het nieuws dat reguliere taxichauffeurs in New York hun werk neerlegden uit protest tegen het inreisverbod van Trump. Uber brak de staking, vonden veel critici.

De hashtag #DeleteUber werd uiteindelijk zoveel gebruikt dat maar liefst 200 duizend klanten hun account bij Uber zouden hebben opgezegd, volgens berekeningen van the New York Times. De excuses van topman Travis Kalanick ('Het was allemaal niet zo bedoeld') kwamen te laat en concurrent Lyft profiteerde nadrukkelijk van de negatieve publiciteit. De app passeerde zelfs voor het eerst Uber in de ranglijsten van Apple's appstore. In de Verenigde Staten althans; in Europa is Lyft nog niet beschikbaar.

Reputatieschade

De belangen zijn groot. Uber heeft een marktwaarde van 70 miljard dollar en heeft volgens persbureau Bloomberg nog altijd 80 procent van de markt voor taxi-apps in handen. #DeleteUber zou in een tijdsbestek van 24 uur door meer dan duizend twitteraars zijn gebruikt, goed voor meer dan 30 miljoen vertoningen aan andere twitteraars. Dat is meer dan bij de stakingsrel in januari. Aanhoudende negatieve publiciteit kan niet alleen tot reputatieschade, maar uiteindelijk ook tot verlies aan klanten leiden.

Volgens social media-analist Kevin Lamers van Buzzcapture (een bureau gespecialiseerd in reputatiemanagement op social media) is de laatste rel ook in Nederland veel breder uitgemeten dan in januari gebeurde. Lamers vindt het verstandig dat Uber dit keer snel heeft gereageerd, maar volgens hem ligt er wel degelijk gevaar op de loer. 'Elke nieuwe misstap zal op de social media steeds groter worden uitgemeten. En dat is slecht nieuws voor Uber.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden