Uber geeft toe: 'betere' ritjes zijn duurder, maar chauffeur profiteert daar niet van

Uber brengt klanten op sommige routes hogere tarieven in rekening, gebaseerd op voorspellingen van wat ze bereid zijn te betalen voor een rit. Dat heeft de Amerikaanse taxidienst toegegeven na klachten van chauffeurs. Die zagen het verschil tussen wat de passagier betaalde en wat zij verdienen aan de rit, de laatste tijd steeds groter worden.

Amsterdam Uber brengt klanten op sommige routes hogere tarieven in rekening, gebaseerd op voorspellingen van wat ze bereid zijn te betalen voor een rit. Beeld reuters

Na maanden van ontwijkende antwoorden over deze groeiende kloof heeft Uber in een interview met persbureau Bloomberg voor het eerst uitgelegd wat er aan de hand is. Het bedrijf is in veertien Amerikaanse steden een nieuw tariefsysteem aan het testen. Dat 'route-gebaseerde' systeem brengt tarieven in rekening op basis van een voorspelling - met gebruik van allerlei data - van wat klanten willen betalen. Als een klant van een welvarende wijk naar een hotspot in de stad gaat, wordt een hoger tarief in rekening gebracht dan bij iemand die naar een armere buurt gaat. Die betaalt minder voor de rit, ook al is de verkeerssituatie, de afstand en de drukte bij Uber hetzelfde.

Het extra geld voor de 'betere' ritjes gaat naar niet naar de chauffeur, die dezelfde prijs krijgt, maar naar Uber. Het bedrijf heeft daar een eenvoudige verklaring voor: het snel groeiende, maar zwaar verlieslijdende Uber heeft het geld hard nodig.

Het verschil tussen de berekeningen van wat de klant bereid is te betalen en wat de chauffeur krijgt, is belangrijk voor de toekomst van het bedrijf. Daniel Graf, het hoofd producten van Uber, voorspelt tegenover Bloomberg dat het tariefsysteem met het gebruik van nieuwe technieken en data in de toekomst steeds verfijnder zal worden. Uber belooft zijn chauffeurs in de toekomst beter op de hoogte te zullen houden van de veranderingen. Dit na klachten dat het nieuwe tariefsysteem 'immoreel en onethisch' is.

Het taxibedrijf uit San Francisco heeft te kampen met diverse schandalen. Die betroffen onder meer beschuldigingen van seksuele intimidatie. Ook zat Uber-topman Travis Kalanick in een economische adviesraad van president Trump, tot hij die post in februari na kritiek opgaf. Kalanick kwam ook nog in het nieuws door een klagende chauffeur uit te foeteren; de video daarvan lekte uit. Volgens critici blijft het zeven jaar oude Uber kampen met twee hardnekkige problemen: het maakt te veel verlies, en het betaalt zijn chauffeurs te weinig.

Het Amerikaanse taxi- en technologiebedrijf Uber Technologies, bekend van de populaire taxi-app Uber, heeft vorig jaar een verlies geleden van 3,6 miljard euro. Hoe sneller het wonder uit Silicon Valley groeit, des te dieper het in de rode cijfers lijkt te duiken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.