U wilt Gazelles verkopen? Dan ook een aantal elektrische

Een fietsenwinkel die Gazelles in zijn assortiment wil, moet ook een minimum aantal e-bikes van dat merk afnemen. In grote steden stuit dat op onbegrip. Daar zijn ze niet populair.

Geïnspireerd op wat gebruik is in de autohandel sluit fietsfabrikant Gazelle contracten af met dealers waarmee die winkeliers zich binden aan afspraken over de afname van fietsen en de uitstalling. Dealers zijn voortaan verplicht een aantal elektrische fietsen af te nemen om voor bepaalde kortingen in aanmerking te komen.


Ook worden eisen gesteld aan het zichtbaar uitstallen van die e-bikes en moeten dealers een cursus volgen voor het onderhouden van de elektrische fietsen. De met een accu uitgeruste e-bikes vergen relatief veel onderhoud. Fietsen doorverkopen aan collega-dealers mag niet meer. Gazelle krijgt ook iets te zeggen over de aankleding van de winkels, voor zover het om reclame-uitingen voor het eigen merk gaat.


'Een aanzet tot professionalisering van de branche', zegt een woordvoerder van brancheorganisatie Bovag over deze nieuwe aanpak in de fietsmarkt. Gazelle, marktleider in Nederland, is sinds 2011 eigendom van Pon. Die auto-importeur (onder meer Volkswagen en Audi) verwacht dat e-bikes de toekomst zijn.


Bovag-juristen hebben zich de afgelopen maanden over de contracten gebogen omdat een aantal dealers negatieve effecten vreest. Zo vragen fietsenwinkels in de 'fietshoofdstad van de wereld' Amsterdam zich af waarom ze per se e-bikes moeten afnemen en uitstallen terwijl die fietsen maar weinig worden verkocht. Van het kernassortiment van negen Gazelle-fietsen, dat dealers moeten aanbieden, zijn er drie elektrisch.


In grote steden blijven de verkoopcijfers van e-bikes ver achter bij het landelijk gemiddelde. De fietsinfrastructuur, de drukte op de fietspaden en het ontbreken van veilige opbergplaatsen (de e-bike of onderdelen van de fiets zijn gewilde objecten voor dieven) zijn daar mede de verklaring voor. Ook het feit dat de jonge stadsbevolking een elektrische fiets niet 'hip' vindt, speelt mee.


Gazelle ziet echter wel potentieel in de stad. 'Het is een kwestie van tijd. Over een jaar of vijf zie je ook in Amsterdam veel jongeren op een e-bike', zegt Sandra van der Wurf, woordvoerder van het bedrijf op de Fietsvakbeurs in de RAI. De fiets past in wat gemeenten voorstaan, zegt zij: schoon, stil en gezond, want de e-biker moet bijtrappen.


Brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging voorzien ook een mooie toekomst voor de e-bike. Op de Fietsvakbeurs werden de jongste verkoopcijfers gepresenteerd: in 2013 zijn ruim een miljoen nieuwe fietsen verkocht en één op de vijf is een elektrische. De totale fietsverkoop daalt licht, die van e-bikes is in zes jaar tijd ruim verdrievoudigd.


Volgens Van der Wurf is '30 tot 40 procent' van de vorig jaar door Gazelle verkochte fietsen een e-bike. Bij concurrent Sparta, al langer actief met elektrische of gemotoriseerde fietsen, is dat aandeel nog hoger. Op de Fietsvakbeurs heeft dat bedrijf een prominente plaats ingeruimd voor de Sparta Ion, een e-bike, al uitgeroepen tot 'fiets van het jaar 2014'.


Vooral buiten de steden groeit de populariteit van de elektrische fiets. Volgens Bovag wordt die 'in toenemende mate een serieus alternatief voor woon-werkverkeer.' Bovag-woordvoerder Tom Huyskens vindt het onbegrijpelijk dat een fietsstad als Amsterdam niet meer maatregelen treft om e-bikers te faciliteren. 'Alles draait zogenaamd om het ontmoedigen van autogebruik, maar naar het gebruik van tweewielers wordt niet gekeken.'


Dat doet Gazelle vanzelfsprekend wel. Het bedrijf heeft ruim 1.400 dealers die nu contractueel worden gebonden om de e-bike onder de aandacht te brengen. Anders dan in de autobranche zijn fietsverkopers vaak dealer van meerdere merken.


Een Amsterdamse dealer die instemt met de nieuwe aanpak van Gazelle zegt: 'Je wilt de Koninklijke Gazelle niet kwijt. Ook al verkoop ik ook maar weinig e-bikes en kosten ze me veel onderhoud. Je bent nu verplicht een bepaald deel van het hele assortiment uit te stallen, anders loop je marges mis.' Hij prijst de professionalisering door Gazelle: 'Ze willen louche internetverkoop aanpakken en de verkoop van fietsen vanuit schuurtjes.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.