‘Typisch Nederlands? Beslis al bij de koffieautomaat’

De afgelopen vijftig jaar zijn veel Nederlandse banken en verzekeraars succesvol gegroeid in de Verenigde Staten. In haar proefschrift concludeert Gerarda Westerhuis (34) dat de ‘oer-Hollandse’ achtergrond van ABN Amro, de Rabobank en Nationale-Nederlanden grotendeels verantwoordelijk is voor deze verovering....

Waarom is het koloniale verleden zo belangrijk voor banken?

‘Nederland heeft dankzij zijn koloniën al vroeg een grote voorsprong in internationaal zakendoen. Voorlopers van ABN Amro hadden als geen ander ervaring in internationaal handelen. En de organisatie van Nederlandse bedrijven is ook ingericht op zakendoen over de grenzen.’

Wat is er typisch aan de Nederlandse manier van zakendoen?

‘Ik heb ontdekt dat de drie Nederlandse bedrijven die ik heb onderzocht vooral goed zijn in commercial banking en verzekeringsactiviteiten, maar minder goed in investment banking. Dat laatste komt doordat Nederlandse banken behoorlijk risicomijdend zijn.

‘In de jaren negentig misten ze de boot toen een aantal Amerikaanse zakenbanken werd overgenomen. De Nederlanders durfden die banken niet over te nemen, terwijl onder meer Deutsche Bank dat wel deed. Sindsdien is Deutsche Bank juist een van de grotere spelers op dat terrein.

‘Dat Nederlanders wél goed zijn in commercial banking en verzekeren komt door de informele manier van zakendoen. In Amerika is het gebruikelijk pas besluiten te nemen na urenlange vergaderingen. Dat is niet efficiënt. Nederlanders laten zich op de hoogte brengen en nemen de belangrijkste beslissingen meestal al voor de vergadering, gewoon bij de koffieautomaat.’

‘Ook lieten de Nederlanders bij overnames in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw het lokale management op hun plek zitten. Dat was slim. Zo ontstond er wederzijds vertrouwen en hielden Nederlandse bedrijven kennis van de Amerikaanse markt. Door dat vertrouwen en de informele contacten heeft het succes zich uitgebreid.’

ABN Amro is nu zelf overgenomen.

‘ABN Amro wilde te veel. De overlevingsstrategie om de grootste te worden, heeft verkeerd uitgepakt. Nederlanders zijn jarenlang zo succesvol geweest doordat ze zich in de VS bezighielden met waar ze goed in waren. Zo heeft Rabobank kennis van de agrarische sector en is Nationale-Nederlanden sterk in levensverzekeringen. ABN Amro richtte zich als ‘handelsbankier’ vooral op de middenmarkt. Maar de laatste jaren wilde de bank in de topvijf van grootste zakenbanken komen. Daar waren ze nog niet bedreven in.’

Hoe zit het met de toekomst van de andere banken?

‘Juist door het risicomijdend gedrag van de Nederlanders lijkt het alsof de Rabobank en andere Nederlandse banken minder last hebben van de crisis in de bankenwereld. De klappen vallen bij de banken die grote investeringen deden in risicovolle sectoren. ’

Peter Winterman

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden